Van chaotische data naar geordende inzichten: hoe organisaties productiviteit verhogen

  • Home
  • /
  • Nieuws en tips
  • /
  • Van chaotische data naar geordende inzichten: hoe organisaties productiviteit verhogen
DELEN

Organisaties worden overspoeld door data of verdrinken er bijna in en dat is jammer. Vaak is de data zeer waardevol en kan het hen enorm vooruithelpen. Toch halen te veel organisaties te weinig profijt uit de beschikbare gegevens. Ga aan slag met je data en ontdek hoe je er het meeste uithaalt om de productiviteit te verhogen. Data ondersteunt en verbetert je bedrijfsprocessen.

In deze blog:

  1. De evolutie van data
  2. Hoe meer waarde halen uit data?
    1. Datacentralisatie
    2. Data toegankelijk maken 
    3. Nieuwe technologieën
    4. Juiste doelen 
    5. Leren door te visualiseren
  3. Big data zorgt voor grotere waarde

De evolutie van data

Nooit waren we zo geconnecteerd als nu. De datamarkt is de afgelopen jaren enorm geëvolueerd en de kracht ervan is sterk toegenomen. De tijden waarin men enkel data opsloeg zonder er iets mee te doen liggen intussen ver achter ons. Data-analyses zijn een must geworden maar organisaties worstelen met het feit dat de data vaak ongestructureerd of onduidelijk is.

Meer gegevens betekent meer waarde en dat beginnen organisaties vandaag wel in te zien. Het analyseren en visualiseren van hun data(processen) kan hen op termijn geld opleveren. Ze kunnen de werking van de organisatie en de ervaring voor medewerkers, klanten en gebruikers fors verbeteren. Niemand ontkent dat data waardevolle inzichten kan bieden om de bedrijfsprocessen te optimaliseren, toch weten velen niet waar ze moeten beginnen of hoe ze die data moeten benaderen.

Leer samen met ons hoe jij je data slim inzet voor de groei van je bedrijf.

Hoe meer waarde halen uit je data?

1. Datacentralisatie

Vaak is er in organisaties heel wat data voorhanden. Het probleem is echter dat er niets mee gedaan wordt. Slechts een deel van de organisaties kan de (relevante) data tevoorschijn toveren en een nog kleiner deel ervan weet deze te analyseren. In bijna zeven op de tien gevallen wordt er na datavisualisatie nooit aan data-analyse gedaan.

Organisaties missen de juiste tools die hen helpen om de alsmaar groeiende data te centraliseren. Vaak zit data verspreid over verschillende systemen waardoor ze niet de nodige inzichten kunnen verschaffen. De eerste stap is dus om al deze data te capteren en te centraliseren op één plaats waar je ze nadien kan analyseren. Microsoft Azure, het cloud computing platform van Microsoft, is maar één van de voorbeelden om gegevens in de cloud te centraliseren.

2. Data toegankelijker maken

Data moet niet enkel gecentraliseerd worden, maar ook beschikbaar zijn voor anderen. Kies voor een platform waarbij data veilig opgeslagen is, gecentraliseerd staat en waar deze eveneens beschikbaar is voor verschillende teams die ermee aan de slag kunnen. Data-analyse is geen losstaand element dat louter op managementniveau plaatsvindt. Het moet geïntegreerd zijn en schaalbaar gemaakt worden zodat er echt iets mee gedaan kan worden binnen de verschillende lagen van de organisatie.

3. Nieuwe technologieën 

Dankzij de enorme hoeveelheid data ontstonden ook enkele nieuwe digitale technologieën die al lang geen ‘ver-van-mijn-bed-show’ meer zijn maar dagelijks gebruikt worden, zoals Machine Learning en Artificiële Intelligentie. Ze veranderen de manier waarop we onze gegevens analyseren en zorgen ervoor dat we voorspellingen kunnen maken o.b.v. patronen. Ze zorgen voor een meerwaarde inzake efficiëntie, productiviteit, concurrentievoordeel en kostenbesparingen, althans als er een goed plan bestaat om de gegevens op juiste manier te verwerven en analyseren om nieuwe inzichten te creëren.

Artificiële Intelligentie (AI)

AI-systemen kunnen gegevensanalysemodellen telkens opnieuw beoordelen, tal van aannames doen, testen en bijleren op een autonome manier zonder menselijke tussenkomst en gaat hierop reageren. Hoe meer data gegenereerd wordt, hoe slimmer het AI-systeem zal worden om nog accuratere voorspellingen te doen.

Machine Learning (ML)

Machine Learning is een vorm van AI dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van algoritmes en technieken waarmee computers kunnen leren. Analysetools die gebruik maken van Machine Learning steunen op predictive analytics (voorspellende analyses) die a.d.h.v. de huidige gegevens en patronen voorspellingen doet over toekomstige gebeurtenissen, gedragingen en resultaten.

Hoe kan je die nieuwe technologie gebruiken?

Je kan AI-systemen gebruiken om bijvoorbeeld de noden van gebruikers/klanten in kaart te brengen i.p.v. dit handmatig uit te zoeken. Als je wil weten welke reclame je naar klanten zou versturen, kan AI o.b.v. hun gegevens patronen dedecteren in product(categorieën) waardoor al snel duidelijk wordt welke soort klanten welke producten nodig heeft afhankelijk van hun persoonlijke gegevens (leeftijd, burgerlijke staat, geslacht,...). Je kan jouw strategie dus afstemmen o.b.v. de beschikbare gegevens die je van klanten verwerft.

4. Juiste doelen

Een goed platform om je data te centraliseren is fundamenteel. Minstens even belangrijk is het om de data op een correcte manier te meten met je doelen in het achterhoofd. Bij die doelen horen de door je organisatie opgestelde KPI’s (key performance indicators) die je wil analyseren. Afhankelijk van het doel ga je anders te werk.

Om het tastbaar te maken nemen we als voorbeeld het doel de rekrutering van nieuwe collega’s. Vele organisaties zetten algoritmes in om de betrokkenheid van medewerkers te voorspellen. Deze resultaten helpen om nieuwe mensen aan te trekken en zo ook de onboarding te optimaliseren.

5. Leren door te visualiseren

Iets leren uit al deze analyses kan alleen maar als je deze ook gaat visualiseren. Gegevens die louter in tabellen staan zijn niet eenvoudig te lezen of te interpreteren. Deze moeten omgezet worden in dashboards met een duidelijke visuele weergave van de resultaten. Breng je data tot leven, zo verkrijg je inzichten, ontdek je patronen en kan je vergelijken. Want wees eens eerlijk, wie kijkt er nog naar zo’n nietszeggende, veel te lange lijst met tabellen?

Big data zorgt voor grotere waarde

Dankzij de juiste tools, duidelijke doelen en een goed plan van aanpak helpen we je graag om de kracht van data te benutten. Benieuwd hoe? Klik hier.

Organisaties die deze benadering voor digitale transformatie hanteren, krijgen een veel hoger rendement dan concurrenten. De digitale tools die ze gebruiken om gegevens de analyseren, visualiseren en te verwerken geven hen een concurrentievoordeel. Organisaties die hun data hoog in het vaandel dragen weten wat belangrijk is bij hun klanten, gebruikers en medewerkers en kunnen zich daaraan aanpassen. Data ondersteunt en verbetert hun interne en externe bedrijfsprocessen.

Plan hier een vrijblijvend gesprek om te bekijken wat we met je data kunnen doen of neem contact op via 02 669 00 30 of info@techne.be