Ondernemingen zonder online strategie ten dode opgeschreven?

DELEN

Een onderzoek begin vorig jaar wees uit dat niet minder dan 82 PROCENT van alle bedrijven die in 2013 failliet gingen, niet ingezet hadden op een online strategie. Mocht dat al nodig zijn, dan ontdekt u in deze post nóg 5 redenen om vandaag te starten met een online strategie en hoe u dat best aanpakt.

Op deze pagina:

82 procent. Het belang van een online aanwezigheid kan niet beter dan met dit zware verdict aangetoond worden. Hoewel ‘aanwezig zijn op het internet’ zeker geen garantie is op succes, kan u vaak met enkele kleine inspanningen een stap in de goede richting zetten. Zeg zelf, wanneer zocht u nog eens een telefoonnummer op in een telefoonboek? Welke ‘offline’ reclame die u vandaag zag, herinnert u zich nog? Waar zoekt u informatie wanneer u een nieuw product wil aankopen? Hoeveel mensen kent u die niet aanwezig zijn op social media?

De markt van vraag en aanbod is niet meer wat ze ooit was. Waar bedrijven vroeger zelf hun aanbod naar de markt brachten, komt de vraag vandaag van de consument zelf. Hij laat zich nog maar zelden offline adviseren, zij het dan laat in het beslissingsproces, wanneer hij eigenlijk enkel bevestiging zoekt voor de informatie die hij reeds online vond. De consument is beter geïnformeerd dan ooit, dankzij informatie die door uw concullega’s binnen én buiten de landsgrenzen ter beschikking werd gesteld. Was het niet geweldig geweest had hij die informatie bij u gevonden?

online marketing plan

Online marketing is waar de muziek speelt

  • “We hebben niemand die de kennis en tijd heeft om onze online aanwezigheid te onderhouden.”
  • “Het heeft tot vandaag zo gewerkt, waarom zouden we moeten veranderen?”
  • “Ons marketing budget gaat grotendeels naar offline advertenties, onze accountmanager daar zegt dat we klanten zullen verliezen als we ons offline advertentie budget terugschroeven.”
  • “Stel dat een klant negatieve berichten post, dan hebben we daar geen enkele controle over.”

Herkent u zich in deze bezwaren? Het zijn helaas ook de bezwaren die diezelfde 82% van de bedrijfsleiders uit het onderzoek hadden. Hoe argwanend u ook bent ten opzichte van online marketing, de consument is dat allerminst. Zijn vertrouwen in het internet is zo groot dat hij zelfs steeds vaker zijn producten aankoopt via het internet, van thuis uit of eender waar vanaf zijn tablet of smartphone.

Schep vertrouwen

Wanneer uw klanten niet langer de telefoon nemen om u te bereiken, en niet langer langskomen in uw winkelruimte, hoe kan u dan hun vertrouwen nog winnen? De consument zoekt informatie op het internet dus daar kan u zijn vertrouwen winnen, door kwalitatieve informatie te bieden en de dialoog aan te gaan. Uw expertise zal opgemerkt worden en naargelang u meer positieve feedback krijgt in de vorm van reacties, vermeldingen en reviews zal uw bereik exponentiëel toenemen.

Iedereen heeft een stem en een gezicht

Eind dit jaar zullen naar schatting 6 miljoen Belgen een Facebook account hebben. Het merendeel van hen opent deze account meermaals per dag. Social media is de plaats voor conversaties over interesses, passies, wensen, problemen, merken en sectoren… Wie dat wil (consument of bedrijf) kan de communicatie aangaan in relevante onderwerpen.

Gericht actie ondernemen

Het marketingbudget kan vandaag ook beter besteed worden. Adverteren in Google bijvoorbeeld brengt uw bedrijf onder de ogen van mensen die effectief naar uw producten of diensten zoeken. Gaat u adverteren op social media, dan kan u uw pijlen nog beter richten, door uw doelgroep te selecteren op basis van onder andere leeftijd, regio, geslacht en hobbies. Het zijn gerichte acties die bij offline advertenties veelal onmogelijk zijn.

Kopiëer uw succesverhalen

Van elke euro die u besteedt aan uw online marketing kan u grondig analyseren welke return u ontving. Elk website bezoek, elke klik op uw e-mail, advertentie of banner en alle respons op uw blogposts of social media posts kan gemeten worden. Die meetbaarheid helpt u uw inspanningen te evalueren en stelt u in staat om succesverhalen te dupliceren.

Hoe starten met Online marketing?

  1. Vooraleer u een online marketing strategie uitrolt moet u weten wat uw doelstellingen zijn en waar uw doelgroep aanwezig is. Het heeft namelijk geen zin om zomaar op elk social media platform een account aan te maken wanneer u daar niet het gewenste bereik heeft en uw doelstellingen daarmee niet bereikt. Bepaal op welke kanalen u wil inzetten.
  2. De basis van een online strategie is veelal uw website. U informeert er, werft er contactaanvragen, verkopen en leads en geeft er een gezicht aan uw organisatie. Vanuit elk ander platform kan u vervolgens verwijzen naar uw website. Houd er rekening mee dat steeds meer mensen mobiel surfen, zorg daarom dat uw website ook geschikt is voor mobiele gebruikers.
  3. Bied waarde via uw website. Dat doet u door waardevolle artikelen, downloads, video- of audioboodschappen te plaatsen over topics die voor uw doelgroep van belang zijn.
  4. U hoeft niet al uw waardevolle informatie ‘gratis’ vrij te geven. Bied uw bezoekers de kans om deze via mail of social media te ontvangen, zo kan u ook in de toekomst contact met hen houden.
  5. Verdeel de taken en maak een planning. U wint geen marathon door nu en dan eens te trainen, zorg dat u consistent blijft werken aan uw vooruitgang.