Maak Cybersecurity Prioriteit: 9 Manieren om je CEO te overtuigen

  • Home
  • /
  • Nieuws en tips
  • /
  • Maak Cybersecurity Prioriteit: 9 Manieren om je CEO te overtuigen
DELEN

Ligt de IT-manager 's nachts te piekeren over een mogelijke cyberaanval? Grote kans van wel. Ligt de CEO 's nachts weleens te woelen over de toekomst van het bedrijf? Waarschijnlijk ook. Echter, het lijkt vaak alsof IT en directie verschillende talen spreken als het gaat om cyberveiligheid en bedrijfscontinuïteit. Om deze kloof te overbruggen, delen we graag enkele waardevolle tips voor IT'ers om het management te overtuigen van het belang van een blijvende focus op cybersecurity. Alleen door intensief samen te werken, kunnen we deze immense uitdaging met succes aangaan en zo de toekomst van onze organisatie veiligstellen.

We hebben enkele praktische tips voor je om het management te overtuigen en de focus stevig op cybersecurity te houden:

  1. CEO perspectief begrijpen
  2. Sterke data presenteren
  3. Gebruik relevante regelgeving
  4. Zorg voor vertrouwen
  5. Benchmark je inspanningen
  6. Wees voorbereid
  7. Pas je aan in een snel veranderende wereld
  8. Het gaat om de mindset
  9. Voeg wat fun toe

Tip 1: CEO perspectief begrijpen

In de snel evoluerende digitale wereld van vandaag is het essentieel om technologie in lijn te brengen met de bedrijfsdoelstellingen. Maar als je tegenover de CEO zit, is het niet de tijd om over bits & bytes, EDR en firewalls te praten. In plaats daarvan is het cruciaal om de kwestie van cybersecurity te benaderen vanuit een bedrijfsperspectief.

Voor CEO's is continuïteit van het bedrijf van vitaal belang. Ze willen weten hoe technologie deze continuïteit kan waarborgen. In een tijdperk waar een kleine cyberaanval kan leiden tot enorme verliezen, is het belangrijk te onderstrepen hoe cybersecurity helpt het bedrijf soepel te laten draaien.

Tip 2: Sterke data presenteren

Wanneer je de noodzaak van investeringen in cybersecurity bespreekt, helpen feiten om je zaak te versterken. 1 op 8 bedrijven in Vlaanderen is slachtoffer van een cyberaanval. Maak deze stelling concreet met enkele voorbeelden, organisaties zoals de jouwe die ook getroffen zijn. Als je snel even googelt, vind je meteen heel wat voorbeelden. In enkele minuten maak je al een veelzeggende collage zoals hieronder van Belgische organisaties die geïmpacteerd werden. Want elke sector krijgt er vroeg of laat mee te maken.

Cyberaanvallen-artikels

In 2022 zijn in België alleen al bijna 38.000 cybercriminaliteitsincidenten geregistreerd, zo blijkt uit een recente studie van technologiefederatie Agoria. Dat zijn zo'n 100 cyberaanvallen per dag. Het werkelijke aantal ligt waarschijnlijk nog hoger aangezien veel bedrijven schroom hebben om toe te geven dat ze slachtoffer werden van cybercriminelen.

In je argumentatie is de financiële impact één van de belangrijkste feiten. Cybersecurity is alleen niet louter een technisch probleem. Cyberaanvallen kunnen leiden tot aanzienlijke boetes, om nog maar te zwijgen van het verlies van klantvertrouwen. Wereldwijd kosten cyberaanvallen miljarden euro’s. Dat de schade van internetcriminaliteit opliep tot bijna 6 biljoen euro in 2021 zegt waarschijnlijk weinig. De gemiddelde kost per cyberaanval van  €440.000 zal je CEO daarentegen wél wakker schudden. Cybercriminaliteit wordt winstgevender dan de wereldwijde handel in alle grote illegale drugs samen.

Tip 3: Gebruik relevante regelgeving

Wilt je organisatie een cyberverzekering afsluiten? Het is niet zo eenvoudig en stelt steeds meer eisen aan bedrijven. Om in aanmerking te komen voor een cyberverzekering zijn er tal van verplichtingen, waaronder:

  1. MFA (= Multi-factor authenticatie)​
  2. User awareness/Phishing campagnes​
  3. Segmentatie tussen administratie en productie
  4. Security Information and Event Management (SIEM)

Ook de Europese regelgeving en wetgeving wordt strenger. Denk aan de recente NIS 2-richtlijn die bedrijven verplicht om bijkomende cybersecuritymaatregelen te nemen; het is niet van willen maar van moeten!

Tip 4: Zorg voor vertrouwen

Zakendoen in het digitale tijdperk betekent niet alleen snel en efficiënt zijn, maar ook betrouwbaar en veilig. Klanten en partners willen samenwerken met bedrijven die ze kunnen vertrouwen. Het duurt jaren om een goede reputatie op te bouwen, maar die reputatie zou met een cyberaanval weleens in één klap weg kunnen zijn. Zet daarom in op cybersecurity-inspanningen en speel deze investeringen uit als verkoopargument en differentiator in je sector.

Tip 5: Benchmark je inspanningen

Inzicht krijgen in waar je staat ten opzichte van de concurrentie kan je een voorsprong geven. Tools zoals de Microsoft Secure Score bieden inzichten in hoe je presteert ten opzichte van vergelijkbare bedrijven in jouw sector. Doen concullega's het beter? Tijd om een tandje bij te steken.

Tip 6: Wees voorbereid

Hopen dat je nooit het slachtoffer wordt van een cyberaanval is niet genoeg. Ooit word je gehackt en dan moet je voorbereid zijn. Proactieve monitoring en tijdige respons kunnen het verschil betekenen tussen een kleine inbreuk en een catastrofe. Zorg dus voor duidelijke procedures in geval van een inbreuk.

Tip 7: Pas je aan in een snel veranderende wereld

Elke nieuwe technologie brengt uitdagingen met zich mee. Internet of Things en Artificial Intelligence zijn de nieuwste technologieën die het aanvalsoppervlak uitbreiden. Er wordt meer (big) data gegenereerd, dus meer en meer gevoelige data die in de verkeerde handen kan vallen. Om dit te voorkomen is inzetten op cybersecurity een must. De behoefte aan robuuste beveiligingsprotocollen neemt elke dag toe.

Tip 8: Het gaat om de mindset

Cybersecurity is geen eenmalige inspanning. Het vereist voortdurende aandacht en investering. Het is een mindset en vergt inspanningen van het management, jezelf en de volledige organisatie. 

Medewerkersbetrokkenheid is daarbij van cruciaal belang. Regelmatige trainingen en bewustmakingssessies kunnen hen helpen om bedreigingen te herkennen en te vermijden. De mens blijft immers de zwakste schakel. Volgen je collega's regelmatig opleidingen om hun kennis hierover bij te schaven? Specifieke trainingsplatformen zoals KnowBe4 en Phished kunnen hier een grote hulp zijn.

Tip 9: Voeg wat fun toe

Hoewel het onderwerp serieus is, kan een lichte benadering helpen om het bewustzijn te verhogen. Overweeg om educatieve games of simulaties te introduceren waar medewerkers op een speelse manier kunnen leren over cyberveiligheid.

Speel bijvoorbeeld eens ' Cyber Security Buzzword Bingo' met je CEO, of bezorg hem net voor het verlof een lijst met de 'Top 10 Cybersecurity films'. De kans is groot dat cybersecurity plots een hot topic wordt.

Groeien in cybersecuritymaturiteit?

In een digitale wereld die zich voortdurend ontwikkelt, kunnen we ons niet veroorloven om cybersecurity te negeren. Het gaat niet alleen om het beschermen van onze technologie, maar ook om het waarborgen van onze reputatie, financiële stabiliteit en het vertrouwen van onze klanten en partners. Benieuwd naar diepgaandere inzichten en praktische adviezen over dit onderwerp?

Bekijk de uiteenzetting van Stijn tijdens het Savaco Cybersecurity Seminar 2023. 👇

 

Krijg je graag extra hulp van Techne in de strijd tegen cybercriminaliteit?
Klik hier om een vrijblijvend afspraak te maken.
 
Bron: Savaco