Houdt jouw IT-partner je gevangen?

DELEN

Wat als je IT-partner/verantwoordelijke zou vertrekken, weet jij dan de wachtwoorden, gegevens, softwarelicenties? Zo niet, dan houdt je IT’er je gevangen.

Op deze pagina:

gevangenHier is een vraag waar je waarschijnlijk nog nooit aan hebt gedacht: als je IT-partner of verantwoordelijke weg zou gaan, zou je dan weten waar alle wachtwoorden, gegevens, softwarelicenties en andere belangrijke informatie waren opgeslagen? Weet jij hoe je op je server moet inloggen? Ken je de wachtwoorden voor alle werkstations van je werknemers? Weet je waar de offsite gegevens worden opgeslagen en hoe je deze kan openen? Is je netwerk gedocumenteerd zodat een andere ICT’er meteen zou kunnen verdergaan waar je huidige ICT’er was gebleven? Zo niet, dan houdt je ICT’er je gevangen.

Als hij z’n werk goed doet, dan vind je het misschien niet erg. Maar toch is het een goed idee hem te vragen om je netwerk te documenteren voor het geval dat hij op een dag niet meer zouden opdagen op het werk. Ben je niet echt gelukkig met het werk van je ICT’er? Dan is het zeker tijd voor actie.

Af en toe kom ik potentiële klanten tegen die niet echt tevreden zijn met het werk van hun ICT’er, maar er wel bij blijven uit angst. Zelf zaakvoerder zijnde kan ik je zeggen dat dit NOOIT een goede reden is om bij je huidige partner te blijven.

Als je de persoon met de meeste toegang en macht over je computernetwerk – de kern van je bedrijf – niet kan vertrouwen, moet je iemand vinden die je KAN vertrouwen. Een echt professionele persoon of provider zou zijn klant NOOIT gegijzeld houden. En elk goed IT-bedrijf moet je door de overstap kunnen leiden om te voorkomen dat die persoon schade aanricht.

Hoe controleren of je IT’er het goed doet

Een andere reden waarom zaakvoerders vaak bij hun huidige ICT’er blijven, is simpelweg omdat ze niet weten wat goede service echt IS en daarom hun verwachtingen hebben verlaagd. Bij heel wat audits van bedrijfsnetwerken ben ik GESCHOKT door de incompetentie en onverantwoordelijkheid die ik ontdek. In 98% van de computernetwerken die ik bekijk, vind ik defecte of niet-bestaande back-ups, beveiligingslekken, slechte rapportage en gebrekkige systemen die gewoon meer kosten om te onderhouden en niet aansluiten bij de bedrijfsactiviteiten.

Bovendien gaat er geen week voorbij waarin we geen ‘crisisoproep’ krijgen van een zaakvoerder met een grote technische ramp die voorkomen had kunnen worden. Waarom betalen zoveel bedrijven voor ondermaatse computerondersteuning? Simpelweg omdat ze niet weten hoe ze echt moeten verifiëren dat hun netwerk veilig is en iemand gewoon moeten geloven op z’n woord.

Hier is een snelle vragenlijst om te weten of je IT-partner het goed doet. Als hij of zij niet op elk punt een “ja” scoort, betaal je mogelijk voor ondersteuning van mindere kwaliteit:

  • Worden je telefoons “live” beantwoordt en wordt binnen een uur gereageerd bij problemen?
  • Wordt je netwerk 24-7-365 op afstand gemonitord om kritieke beveiligingsinstellingen en -patches up-to-date te houden?
  • Staat je IT’er erop om een back-up  te bewaren zowel offsite als op locatie?
  • Staat hij erop dat er periodieke recovery-checks van je back-ups worden uitgevoerd om te controleren of de gegevens niet corrupt zijn en in geval van een ramp kunnen worden hersteld?
  • Beschik je over schriftelijke netwerkdocumentatie met informatie over welke softwarelicenties je hebt, kritieke netwerkwachtwoorden en hardware-informatie, of is hij de enige persoon met de ‘sleutels tot het koninkrijk?’
  • Krijg je consistent (en proactief) advies om de prestaties van je netwerk te verbeteren, of wordt steeds gewacht tot je problemen ondervindt alvorens aanbevelingen te doen?
  • Krijg je gedetailleerde facturen waarin duidelijk wordt uitgelegd waarvoor je betaalt?
  • Krijg je uitleg bij de acties die genomen worden en worden je vragen beantwoord in termen die je kan begrijpen (geen geek-speak)?
  • Worden projecten op tijd en binnen het budget voltooid, of duurt elk project langer en kost het meer dan je had verwacht?
  • Krijg je garanties voor de dienstverlening?
  • Is er meer dan één technieker die bekend is met je netwerk voor het geval je vaste technieker op vakantie gaat of ziek wordt?
  • Houden de techniekers hun certificeringen bij en nemen ze deel aan voortdurende training, of heb je het gevoel dat ze leren van je geld?
  • Moet je zelf de voortgang van projecten opvolgen, of bieden ze frequente updates, statusrapporten, telefoons en e-mails?
  • Bieden ze een vaste projectprijs, of geven ze zichzelf alle vrijheid door een “time and materials” voorstel?

Als je huidige ICT-er deze test niet heeft doorstaan, maak dan gebruik van dit aanbod

Als je NIET tevreden bent met je ICT-partner en een vermoeden hebt dat ze niet het best mogelijke werk doen, bel ons dan voor een tweede opinie. Zonder kosten of verplichtingen komen we naar uw kantoor en voeren we een netwerkstatuscontrole uit om te zoeken naar problemen met je back-up, beveiliging, snelheid en andere problemen die kunnen leiden tot gegevensverlies, downtime en hoge reparatiekosten .

Contacteer ons om gebruik te maken van deze gratis dienst via info@techne.be of 02/669 00 30.

Foto door kues – www.freepik.com