Computervirussen verspreiden zich nog al te vaak via e-mail berichten. In deze blogpost bekijken we hoe u zich als computergebruiker kan beschermen tegen deze malware, hoe u merkt dat uw computer besmet is, en hoe u deze malware kan verwijderen.
Op deze pagina:
Virussen zijn kleine software programma’s die zich tussen meerdere computers en randapparatuur verspreiden om de werking ervan te verstoren. Het virus kan gegevens op uw computer beschadigen of verwijderen en uw e-mail programma gebruiken om zich te verspreiden naar andere toestellen. Besmetting gebeurt dan ook geregeld doordat een onveilige email bijlage geopend wordt.
Enkele tips om besmetting via e-mail te voorkomen:
- Zorg dat uw toestel beschikt over een goede firewall en virusscanner én zorg dat deze steeds over de laatste updates beschikt
- Wantrouw e-mails van onbekenden. Bekijk eerst de afzender en het onderwerp, verwijder de e-mail wanneer deze onbetrouwbaar is
- Wantrouw bijlages. Open nooit zomaar de bijlage van een e-mail. Bekijk eerst het mailtje zef en kijk wat de naam en extensie van de bijlage is. Open geen bijlages van het type .exe, .pif of .com
- Klik geen links aan in e-mails die je niet vertrouwt. Vaak trachten deze e-mails u door te sturen naar onveilige websites
De meeste antivirus programma’s scannen automatisch de bijlages in uw e-mail. Toch dient u zelf steeds bedachtzaam om te gaan bij het openen van verdachte bijlages of bestanden die afkomstig zijn van onbetrouwbare websites, ook wanneer deze er legitiem uitzien. De zogenaamde Rogue Security Software malware werkt bijvoorbeeld door ongeldige viruswaarschuwingen die op uw computer worden weergegeven.
TIP: Geen enkele beveiligingsmethode is 100% waterdicht. Neem daarom tijdig en regelmatig een back-up van uw essentiële bestanden.
Is mijn computer besmet met een virus?
De gevolgen van malware kunnen aanzienlijk zijn. De zogenaamde cryptolockers versleutelen alle bestanden in het netwerk, waardoor deze allen onbruikbaar worden. In sommige gevallen biedt de cryptolocker een mogelijkheid om tegen betaling de versleuteling op te heffen, hoewel betaling nooit een garantie is. Goede backups van uw data zijn hoe dan ook onontbeerlijk.
Het is niet altijd meteen duidelijk dat een toestel besmet werd. Enkele symptomen kunnen zijn:
- De computer werkt trager dan gewoonlijk
- Het toestel reageert niet meer en loopt vaak vast
- Toepassingen op de computer werken niet meer correct
- Bepaalde schijven of schijfstations zijn ontoegankelijk
- Er worden ongebruikelijke foutberichten getoond
Dit zijn enkele zaken die kunnen wijzen op een infectie, maar deze kunnen ook wijzen op een hardware of software probleem. Doe daarom een virus scan om hiervan uitsluitsel te krijgen.
Malware verwijderen
Idealiter heeft u reeds een anti-virus programma geïnstalleerd staan waarmee u een scan kan uitvoeren en zo onveilige bestanden opsporen, in quarantaine plaatsen en verwijderen.
Is uw toestel besmet en heeft u geen anti virus programma, dan kan een online virusscan als bitdefender wellicht helpen, of, wanneer u uw computer niet meer kan gebruiken, kan u een andere computer gebruiken om het hulpmiddel op een schijf te downloaden.
Afhankelijk van het type malware zal u handmatige acties moeten nemen om alle besmette bestanden te verwijderen. Laat u bijstaan door een professional wanneer u niet zeker bent of uw toestel volledig virusvrij is, om verdere beschadiging te voorkomen.
Wilt u ondersteuning van een van onze IT-specialisten? Contacteer ons gerust via info@techne.be of 02/669 00 30. (Opgelet; enkel voor zakelijke gebruikers).