Black Friday doet voor sommige winkels en webshops meer kwaad dan goed

  • Home
  • /
  • Nieuws en tips
  • /
  • Black Friday doet voor sommige winkels en webshops meer kwaad dan goed
DELEN

De deals van het jaar braken vorige week aan. Op de actiedagen van Black Friday en Cyber Monday krijgen consumenten unieke kortingen op tal van producten. Al is het voor winkelketens en webshops vooral opletten geblazen... Zij worden op dergelijke dagen nog vaker het slachtoffer van cybercrime omdat er extra veel verkeer is op hun website, er meer data te ontfutselen valt en er zo nog meer op het spel staat.

Op deze pagina:

Winkels en webshops: opgelet voor cyberaanvallen!

Black Friday groeide uit tot één van de grootste online events waar consumenten profiteren van enorme kortingen in winkels en webshops. De grote massa bezoekers op websites maakt van deze winkels en webshops het perfecte doelwit voor cybercriminelen. Door de vele transacties, verschillende infrastructuren, systemen en hun grote omvang zijn ze enorm kwetsbaar voor hackers. Er is extra veel data beschikbaar en daar maken cybercriminelen graag gebruik van. Die data omvat vooral gebruikersgegevens zoals logins, wachtwoorden, gsm nummers enzovoort.

Het gevaar ligt niet alleen in het ontvreemden van al die data, maar ook in het onbruikbaar maken van de systemen waardoor organisaties hun dienstverlening niet kunnen garanderen.

Herinner het voorval van Mediamarkt vorig jaar dat net voor Black Friday het slachtoffer werd van een grote cyberaanval en waar meer dan 40 miljoen euro aan losgeld geëist werd door de cybercriminelen. Uit onderzoek van Marqit  blijkt tevens dat bijna twee derde van organisaties dat losgeld betaalt, zo ook Mediamarkt.

Zowel de organisaties maar ook consumenten lopen tijdens Black Friday meer risico om slachtoffer te worden van hackings, phising of andere cybercriminaliteit. 

Voorkom hackings 

Als IT partner kunnen we organisaties niet attent genoeg maken op de grote relevantie van een goede beveiliging want wat velen niet weten is dat je zelf heel wat bedreigingen kan voorkomen door gebruik te maken van de correcte tools, een goed plan en de juiste begeleiding. Heb je een webshop, online betalingssysteem, een andere vorm van een online transactie of winkel waar je online producten kan raadplegen? Voorkom dat ze jouw organisatie hacken!

Wat kan je zelf doen?

Het begint bij jou: besef dat cyberrisico’s een feit zijn en dat het belangrijk is om je daar als organisatie tegen te wapenen. Besparen op IT security mag nooit een optie zijn. Het is vaak pas wanneer het te laat is dat organisaties beseffen dat ze vooraf meer hadden moeten doen.

Zero trust security: zorg ervoor dat medewerkers louter toegang hebben tot de gegevens waartoe ze bevoegd zijn waarbij voortdurende verificatie van elke gebruiker, elk toestel en elke applicatie voorkomt dat hackers je systemen zomaar kunnen binnensluipen.

Maar ook kleine aanpassingen kunnen helpen: zoals het kiezen van sterke wachtwoorden met deze tips of het instellen van Multi-factor authenticatie (MFA) waar een gebruiker minstens twee factoren moet voorleggen die zijn identiteit bewijzen. MFA zorgt ervoor dat de veiligheid van je accounts verhoogt met 99,9%.

Maar vooral: train je medewerkers en besteed voldoende aandacht aan cyberbeveiligingstrainingen want hackers rekenen vaak op een menselijke fout.

Financiële steun voor organisaties

Daarnaast zijn er nog heel wat andere zaken die zullen maken dat je minder kwetsbaar bent voor cyberaanvallen zoals het kiezen van de juiste antivirussoftware, het opmaken van een disaster recovery enzovoort. Techne is een erkend dienstverlener voor de KMO-portefeuille waardoor je kan rekenen op een tussenkomst van de Vlaamse overheid voor advies of opleiding rond cybersecurity. Vraag dus gerust meer informatie als je wil weten hoe je jouw organisatie kan wapenen tegen cybercriminelen.