Phishing simulatie: Leer je medewerkers een stap voor blijven op cybercriminelen

  • Home
  • /
  • Nieuws en tips
  • /
  • Phishing simulatie: Leer je medewerkers een stap voor blijven op cybercriminelen
DELEN

Het digitale landschap is als een dubbelzijdig zwaard: aan de ene kant biedt het ongekende mogelijkheden, aan de andere kant loert er altijd gevaar in de vorm van cyberdreigingen. Een van de meest voorkomende en gevaarlijke vormen hiervan is phishing. Gelukkig kun je jouw team wapenen tegen dergelijke aanvallen met een interne phishing campagne. Laten we eens kijken wat dat inhoudt en waarom het belangrijk is.

Wat houdt een interne phishing campagne in?

Het principe van een interne phishing campagne of phishing simulatie is vrij eenvoudig: je stuurt je medewerkers gecontroleerde phishing-e-mails om ze bewuster te maken van de verschillende tactieken die cybercriminelen gebruiken.

Dit helpt niet alleen om individuele medewerkers te trainen in het herkennen van verdachte berichten, maar geeft het management ook een idee van het algemene beveiligingsbewustzijn binnen de organisatie.

Nood aan bewustwording

De laatste jaren heeft de cybercriminaliteit een vlucht genomen, met in het laatste jaar een bijna verdubbeling van het aantal phishing berichten en hacking pogingen. Bovendien begint maar liefst 90% van alle succesvolle cyberaanvallen met een menselijke fout.

Dit komt doordat medewerkers bijvoorbeeld kunnen klikken op schadelijke links, onveilige websites bezoeken of vallen voor social engineering technieken waarbij ze misleid worden om gevoelige informatie vrij te geven. Ondanks technologische beveiligingsmaatregelen zoals firewalls, kunnen deze menselijke fouten leiden tot beveiligingslekken, omdat ze vaak een kritieke laag van bescherming omzeilen.

Hoe starten met een phishing simulatie?

Het opzetten van een interne phishing campagne is een delicate taak die een zorgvuldige planning en uitvoering vereist om zowel effectief als ethisch verantwoord te zijn. Het is raadzaam om hiervoor te werken met een platform als Outkept. Enkele mogelijkheden die het platform biedt voor phishing simulaties:

  • Het platform werkt met ethische phishers die creatieve campagnes opzetten (net zoals echte hackers doen)
  • Campagnes zijn afgestemd op verschillende doelgroepen binnen je organisatie
  • Het platform biedt doorlopende training en inzicht in de kwetsbaarheden binnen je organisatie

Uiteraard blijft je veiligheid en privacy gegarandeerd tijdens zo'n phishing simulatie.

outkept phishing campagne

Andere oplossingen zijn Phished en Knowbe4. Elk hebben ze hun specifieke sterktes.

Conclusie

Het inzetten van een interne phishing campagne kan een belangrijk hulpmiddel zijn in je cybersecuritystrategie. Het verhoogt niet alleen het bewustzijn en de weerbaarheid van je team tegen cyberaanvallen, maar creëert ook een proactieve beveiligingscultuur waarin iedereen zijn deel bijdraagt aan de veiligheid van de organisatie.

Ben je klaar om de volgende stap te zetten in het versterken van je organisatie tegen cyberdreigingen? Laten we samen een phishing awareness campagne opzetten die aansluit bij jouw organisatie. Plan je vrijblivend gesprek.