Missen Vlaamse KMO's de boot? Digitale achterstand blijft groot

DELEN

In de afgelopen 2 jaar voerde Voka bij zo'n 300 Vlaamse ondernemingen een digitale doorlichting uit. Conclusie? De digitale achterstand bij KMO's blijft groot, aldus Voka. In dit artikel ontdek je hoe jij vandaag de digitale omslag kan maken.

Het is een feit dat we niet kunnen negeren: de digitale revolutie blijft doorgaan en het tempo versnelt. Volgens recent onderzoek van Voka lopen veel bedrijven achter, vooral KMO's. Uit hun bevindingen blijkt dat maar liefst 60% van de onderzochte bedrijven geen expliciete digitale strategie heeft. Het lijkt erop dat bijna de helft van de bedrijven de nieuwste digitale trends niet actief opvolgt. En verbazingwekkend genoeg verzamelt 70% van deze bedrijven nog steeds handmatig data.

De opvallendste resultaten zijn:

  • 60% heeft geen of geen uitgeschreven digitale strategie
  • 47% volgt digitale trends zoals AI niet actief op
  • 60% behandelt cyberveiligheid ad hoc en heeft geen gedocumenteerde beveiligingsstrategie
  • 40% volgt productieprocessen manueel op
  • 70% verzamelt data manueel

Er is een merkbare kloof tussen grote en kleine bedrijven als het gaat om digitale transformatie. Bert Mons, gedelegeerd bestuurder bij Voka: "De grotere spelers presteren op dit gebied twee keer zo goed als de kleinere. Deze kloof is nergens in Europa zo opvallend als bij ons, vooral als we kijken naar data-analyse bij KMO's.

Onze KMO's lijken misschien achterop te raken, maar het tij kan snel keren. Hoewel ze minder middelen en mankracht hebben dan grotere ondernemingen, biedt hun kleinere omvang ze de flexibiliteit om veranderingsprocessen sneller en efficiënter te implementeren

Er is nog veel ruimte voor groei als het gaat om digitalisering en automatisering van productieprocessen. Zolang 40% van de bedrijfsprocessen niet digitaal is, zal 70% van de dataverzameling handmatig blijven gebeuren. Dit beperkt de benodigde bedrijfsinzichten in grote mate en remt een echte digitale transformatie af.


Bedrijven binnen de dienstensector behalen doorgaans aanzienlijk betere resultaten dan hun collega's uit de productie-industrie. Over het algemeen hebben dienstverlenende bedrijven een hogere mate van flexibiliteit. Ze zijn al langer gewend aan klanten die op zoek zijn naar oplossingen in plaats van producten, waardoor hun winstgevende modellen beter aangepast zijn aan de behoeften van de digitale transformatie."

IT-strategie en actieplan

Bij Techne zien we ook dat vele bedrijven hulp nodig hebben bij het opstellen van hun IT-strategie en actieplan. Hoewel de focus op klanten en kernprocessen cruciaal is, is het ook van vitaal belang voor KMO's om op de digitale trein te stappen. Niet alleen om bij te blijven, maar ook om hun klantenservice te verbeteren en hun processen te optimaliseren.

Het verhogen van de digitale maturiteit van een bedrijf is niet eenvoudig. Het vereist een duidelijk beeld van waar u als bedrijf naartoe wilt en een begrip van hoe technologie u daarbij kan helpen. En hier komt Techne in beeld. We helpen KMO's in dit proces met onze Digitale Transformatie Audit.

Stelt u zich voor dat uw digitale roadmap is ontworpen door experts. Onze Digitale Transformatie Audit is een uitstekend hulpmiddel voor bedrijven die hun digitale maturiteit willen verhogen. Via korte interviews met uw managementteam definiëren we uw IT-visie en -strategie. We vertalen deze in een reeks haalbare projecten die de juiste prioriteit krijgen. Deze projecten kunnen verschillende gebieden omvatten, zoals infrastructuur, informatie-architectuur of cybersecurity.

Het is tijd om uw digitale transformatie serieus te nemen. Zit samen met onze Digitale Transformatie Experts, doe een digitale transformatie audit.
Plan uw vrijblijvend gesprek via techne.be/contact