Software giganten als Adobe en Microsoft bieden steeds meer software aan in de cloud, via een abonnementsformule. Naast de gekende voordelen biedt deze huurformule ook een uitkomst voor het eenvoudiger beheer van softwarelicenties.
Op deze pagina:
Doordat er geen standaarden zijn met betrekking tot licentiebeheer, heeft zowat elke ontwikkelaar een andere oplossing om licenties te verdelen. Denk aan product keys, serienummers, verschillende activatiemethodes, single-users, processor-gebonden licenties, OEM-licenties, licentie dongles en vele andere varianten. Grote bedrijven hebben dan ook vaak iemand fulltime in dienst die het licentiebeheer voor zich neemt.
Vaak is er ook een vage lijn tussen wat kan en niet kan:
Er zijn heel wat oplossingen beschikbaar die het licentiebeheer kunnen vereenvoudigen. Software metering en meer bepaald licentie metering helpt bij het monitoren van het aantal gebruikte software licenties en geeft weer wanneer updates en upgrades van de software nodig zijn.
De aankoop van traditionele software kent vier stappen: aankoop, installatie, registratie en gebruik. Cloud software en applicaties daarentegen hoeven niet langer te worden geïnstalleerd, waardoor illegaal gebruik drastisch gereduceerd wordt. Dit is meteen de voornaamste reden voor Adobe om hun software voortaan enkel nog via een abonnement aan te bieden.
De software wordt verhuurd per tijds- of verbruikseenheid, per organisatie of gebruiker, waardoor de software producenten alle controle houden met betrekking tot het gebruik. Eens het abonnement verloopt, worden het gebruik, updates of upgrades stopgezet. Momenteel is deze huurformule een extra licentievorm maar verwacht wordt dat meer en meer producenten net als Adobe in grote mate zullen overstappen op dit model.
Naarmate we meer software zullen gaan huren zal ook de licentieproblematiek voor heel wat bedrijven vereenvoudigen. Abonnementsmodellen ontwikkelen zich razendsnel, al zal het nog enkele jaren duren eer alle grote producenten op de boot zitten. Microsoft bijvoorbeeld gelooft in de toekomst van Software as a service maar houdt er rekening mee dat het nog tien jaar kan duren eer iedereen voor de abonnementsformule zal kiezen en blijft in tussentijd dus ook de traditionele softwarepakketten aanbieden.
foto credit: advicesacademy