Telewerk blijft één van de meest besproken onderwerpen. Tal van opinies, maar hoe vinden wij een gulden middenweg? Bij Techne kozen we voor een vaste thuiswerkdag. Waarom we deze dag voor alle werknemers vastleggen en hoe we dat in goede banen leiden, lees je hieronder.
Op deze pagina:
We hoorden het vaak in de media: werk van thuis, blijf in uw kot, telewerk is verplicht,… Nu we met z’n allen weer wat vaker naar kantoor komen, is er nood aan duidelijkheid omtrent de hybride manier van werken. Daarom kozen wij voor een vaste thuiswerkdag. Welke dag dat werd, kozen we samen met alle werknemers. Vrijdag is de vaste telewerkdag geworden bij Techne. Het is uiteraard geen verplichting maar wel een optie. Diegenen die liever naar kantoor komen, blijven meer dan welkom.
-> Besparen op reistijd en -kosten
-> Hogere productiviteit
-> Lager ziekteverzuim
-> Minder afleiding door collega’s
Gebruik ook onze korte checklist om efficiënt gebruik te maken van thuiswerk.
Meer van dit soort tips en checklists vind je op onze facebookpagina of via LinkedIn.
Hieronder gaan we alvast wat dieper in op alle aspecten van de checklist. Als werkgever neem je deze tips best in acht, als werknemer kan je gerust suggesties doen in jouw organisatie om dergelijke zaken te implementeren.
Inzake veiligheid en efficiëntie is het aangewezen om bestanden niet lokaal, op de eigen computer, te bewaren maar wel op de server, OneDrive, SharePoint of via Teams. Dat zorgt ervoor dat iedereen telkens alle bestanden kan openen en bewerken, of men nu op kantoor of van thuis uit werk. Ook het samenwerken in bestanden verloopt dan vlot.
Het geeft meer flexibiliteit zonder te moeten inboeten inzake productiviteit en teamspirit. Er ontstaat geen onduidelijkheid over wie wanneer van thuis werkt. Zo kunnen we ook efficiënt meetings blijven inplannen.
Een goede werkomgeving is essentieel, zo ook de juiste tools en apparaten. Voorzie werknemers daarom van de dezelfde uitrusting als op kantoor. Daarbij kan gedacht worden aan een tweede scherm, toetsenbord, headset of andere hardware die medewerkers op kantoor eveneens gebruiken.
Deze nieuwe hybride manier van werken gaat uiteraard gepaard met duidelijke afspraken. Welke regels kan je implementeren? Met deze 5 afspraken kom je al een heel eind.
Volg ons via Facebook & via LinkedIn voor meer interessante tips & tricks.