Checklist voor efficiënt thuiswerken

DELEN

Telewerk blijft één van de meest besproken onderwerpen. Tal van opinies, maar hoe vinden wij een gulden middenweg? Bij Techne kozen we voor een vaste thuiswerkdag. Waarom we deze dag voor alle werknemers vastleggen en hoe we dat in goede banen leiden, lees je hieronder.

Op deze pagina:

Hybride manier van werken

We hoorden het vaak in de media: werk van thuis, blijf in uw kot, telewerk is verplicht,… Nu we met z’n allen weer wat vaker naar kantoor komen, is er nood aan duidelijkheid omtrent de hybride manier van werken. Daarom kozen wij voor een vaste thuiswerkdag. Welke dag dat werd, kozen we samen met alle werknemers. Vrijdag is de vaste telewerkdag geworden bij Techne. Het is uiteraard geen verplichting maar wel een optie. Diegenen die liever naar kantoor komen, blijven meer dan welkom.

Enkele voordelen van telewerk

-> Besparen op reistijd en -kosten
-> Hogere productiviteit
-> Lager ziekteverzuim
-> Minder afleiding door collega’s

Gebruik ook onze korte checklist om efficiënt gebruik te maken van thuiswerk.

Meer van dit soort tips en checklists vind je op onze facebookpagina of via LinkedIn.

Hieronder gaan we alvast wat dieper in op alle aspecten van de checklist. Als werkgever neem je deze tips best in acht, als werknemer kan je gerust suggesties doen in jouw organisatie om dergelijke zaken te implementeren.

Bewaar bestanden niet lokaal

Inzake veiligheid en efficiëntie is het aangewezen om bestanden niet lokaal, op de eigen computer, te bewaren maar wel op de server, OneDrive, SharePoint of via Teams. Dat zorgt ervoor dat iedereen telkens alle bestanden kan openen en bewerken, of men nu op kantoor of van thuis uit werk. Ook het samenwerken in bestanden verloopt dan vlot.

Waarom een vaste telewerkdag?

Het geeft meer flexibiliteit zonder te moeten inboeten inzake productiviteit en teamspirit. Er ontstaat geen onduidelijkheid over wie wanneer van thuis werkt. Zo kunnen we ook efficiënt meetings blijven inplannen.

Goede thuiswerkplek

Een goede werkomgeving is essentieel, zo ook de juiste tools en apparaten. Voorzie werknemers daarom van de dezelfde uitrusting als op kantoor. Daarbij kan gedacht worden aan een tweede scherm, toetsenbord, headset of andere hardware die medewerkers op kantoor eveneens gebruiken.

Duidelijke afspraken

Deze nieuwe hybride manier van werken gaat uiteraard gepaard met duidelijke afspraken. Welke regels kan je implementeren? Met deze 5 afspraken kom je al een heel eind.

  • Wees altijd bereikbaar via teams
    Ben je aan het telefoneren en kan je niet opnemen, dan schrijf je dat snel in een bericht op Teams. Zit je in conference call, dan geeft Teams dit automatisch aan en moet je niets doen.
  • Werktijden en pauzes zijn hetzelfde als op kantoor
    De middagpauze duurt bij ons tot 13u, wanneer een collega ons om 13u03 Teamt (contacteert via Teams) om een vraag te stellen, kunnen we onmiddellijk antwoorden.
  • Heb je conference call met klanten dan zit je in een afgesloten ruimte en geldt dezelfde dress-code als op kantoor.
    Op die manier bewaar je de professionaliteit die je ook op kantoor hebt.
  • Zet tijdens conference calls zoveel mogelijk je camera aan
    Zo zie je elkaar en dat is veel aangenamer dan praten tegen een zwart scherm.
  • Communiceer in de Teams kanalen wat er die dag leeft bij jou.

Volg ons via Facebook & via LinkedIn voor meer interessante tips & tricks.