"Voice over Internet Protocol” is een verzamelnaam voor technologieën om te telefoneren via IP netwerken. Overstappen naar VOIP biedt vele voordelen.
Op deze pagina:
Gesprekken verlopen net als een klassiek telefoongesprek maar worden gedigitaliseerd verstuurd over het internet of een lokaal netwerk, in plaats van het klassieke telefoonnet.
Bij Techne zijn we reeds enkele jaren terug overgestapt op VOIP, gezien de vele voordelen die het voor onze organisatie biedt. Overweeg je ook de overstap? Dan zetten we graag even de te overwegen zaken op een rij.
Bel je over VoIP dan ben je niet bereikbaar wanneer de internetconnectie wegvalt. Een goede leverancier, duidelijke contracten en garanties zijn daarom onontbeerlijk. De meeste providers kunnen bij een storing gesprekken bijvoorbeeld doorschakelen naar een mobiele telefoon.
Heb je momenteel nog geen centrale dan is dit niet van toepassing, maar beschik je wel over een centrale en telefoontoestellen, dan zal de hardware opnieuw aangekocht moeten worden. Ook de netwerkapparatuur als bekabeling, routers en switchen moet geschikt zijn voor VoIP, iets wat vaak niet het geval is bij oude kantooromgevingen.
‘Het nieuwe werken’ wordt mogelijk gemaakt door technologieën die samenwerking efficiënter laten verlopen. Met VoIP ben je bereikbaar, waar je ook werkt, aangezien de VoIP account gekoppeld is aan een toestel of een VoIP centrale en niet aan een geografische locatie.
Een VoIP telefoontoestel kan gekoppeld worden aan iedere netwerklocatie. Heb je geen vaste werkruimte of moet je bijvoorbeeld een periode werken in een projectruimte? Dan kan het toestel makkelijk mee verhuizen, het is meteen startklaar zonder dat u het opnieuw moet instellen of configureren.
Met VoIP kan een onbeperkt aantal gesprekken tegelijkertijd gevoerd worden. Is je onderneming in groei, dan wordt je niet langer belemmerd door de capaciteit van je telefonie infrastructuur.
Een nieuw telefoonnummer in gebruik nemen voor een nieuwe collega kan binnen een paar minuten. Er hoeven bovendien geen aparte kabels voorzien te worden voor de telefoonverbinding, enkel de internetkabel wordt gebruikt.
Bellen via VoIP is goedkoper dan bellen over de klassieke telefoonverbinding. Medewerkers binnen het bedrijf, zelfs verspreid over verschillende vestigingen , kunnen vaak gratis naar mekaar bellen. Een aanzienlijke besparing op de telefoniekost is daardoor mogelijk.
Doordat VoIP geen speciale bekabeling vereist maar gewoon gebruik maakt van het PC netwerk, kan ook de netwerkinfrastructuur goedkoper ingericht worden.
VoIP kan geïntegreerd worden met bijvoorbeeld een ERP of CRM systeem. Vanuit een webbased adresboek kunnen gesprekken gestart worden en het is bijvoorbeeld ook mogelijk om klanten te ‘herkennen’ bij een inkomend gesprek.
En dat zijn slechts een paar van de mogelijkheden. Wil je graag de mogelijkheden van VOIP voor jouw organisatie bespreken? Neem dan contact op via onderstaand contactformulier of bel 02/6690030.