Je marketingmail staat klaar, je drukt op verzenden en je mail is op weg naar de inbox van je contacten. Tenminste, dat hoop je. Vanaf 2024 schakelen mailproviders een versnelling hoger met strengere authenticatie-eisen. Zorg dat jouw mails niet in de spamfolder terechtkomen.
Ontdek in deze blog alles over de nieuwe authenticatie-eisen:
Ook jij hebt ze waarschijnlijk: de vele spammails in je inbox. De nieuwe mailingsregels van Google en Yahoo zijn een antwoord op die toenemende hoeveelheid spam en beveiligingsrisico's in onze mailboxen. De strengere regels verhogen de betrouwbaarheid van e-mailcommunicatie en beschermen ons tegen frauduleuze berichten. Dankzij strengere authenticatie krijgen échte mails de aandacht die ze verdienen, ver weg van de spamfolder. Een win-win situatie dus: veiliger voor de ontvanger en doeltreffender voor de verzender.
Bedrijven die e-mailmarketingtools zoals HubSpot, Mailchimp of Active Campaign gebruiken, moeten hun authenticatie controleren en eventueel aanpassen om te voorkomen dat hun communicatie in de spamfolder belandt. Dit betekent huiswerk voor iedereen die bulkmails verzendt. Hou rekening met onderstaande best practices. Je hebt toegang nodig tot de DNS records van je domeinnaam om deze correct in te stellen.
Je e-mailauthenticatie op scherp zetten is de eerste stap naar een veiligere e-mailomgeving. En dat is nodig, want in onderstaand voorbeeld werd het authenticatieproces niet correct opgezet. De 'from name' is niet gewoon het email adres is maar een activehosted adres (van de marketingtool) dat namens die persoon mailt. In de toekomst is de kans groot dat die mail in de spam komt.
SPF (Sender Policy Framework): Dit protocol verifieert dat e-mails afkomstig zijn van jouw domein. Om dit te implementeren, voeg je een SPF-record toe aan je DNS-instellingen. Dit record vermeldt welke mailservers toestemming hebben om namens jouw domein e-mails te versturen. Raadpleeg de handleiding van je e-maildienst of vraag je IT-partner om dit correct in te stellen.
DKIM (DomainKeys Identified Mail): DKIM voorziet je e-mails van een digitale handtekening. Dit bewijst dat de inhoud van de e-mail niet is gewijzigd na het verlaten van de initiële mailserver. Dit vereist het genereren van een openbare en privésleutel en het toevoegen van een DKIM-record aan je DNS.
DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance): DMARC bouwt voort op SPF en DKIM. Het laat je instellen hoe e-mailontvangers moeten omgaan met e-mails die niet voldoen aan SPF of DKIM. Een DMARC-record in je DNS geeft instructies aan ontvanger servers en biedt feedback over de authenticatie van verzonden e-mails.
Dit lijkt allemaal vrij technisch, maar je email marketing tool heeft doorgaans een pagina waar je een overzicht van de aan te maken DNS records vindt.
Wil je meer weten over SPF, DKIM en DMARC, bekijk dan gerust deze video:
Staan je DNS records goed ingesteld? Top! Gebruik dan ook een duidelijke afmeldlink in al je mails. Dit verhoogt de gebruiksvriendelijkheid en vertrouwen van de ontvanger. Google en Yahoo vereisen een 'one-click' afmeldoptie waarbij gebruikers zich met één klik kunnen afmelden zonder extra stappen. Belangrijk hierbij is dat de verwerking van afmeldverzoeken moet gebeuren binnen twee dagen.
Voordelen van een propere mailinglijst:
Analyseer afmeldredenen: Als je platform het toelaat, bezorg een korte enquête aan gebruikers die zich afmelden. Dit geeft inzicht in waarom mensen zich uitschrijven en helpt je om je e-mailstrategie te verbeteren.
Om te voorkomen dat ontvangers worden gespamd, handhaaft Google in haar richtlijnen een drempelvereiste voor het spampercentage. Alle verzenders moeten streven naar spamklachtniveaus van max. 0,1%. Verzenders met een consistent gemiddelde van 0,3% of meer spamklachten zullen zelfs prestatieproblemen ervaren zoals vertragingen, bounces en mails die in de spam folder belanden als ze niet goed worden aangepakt.
We geven je enkele effectieve manieren om je inhoud te optimaliseren en spamklachten onder de drempel van 0,1% te houden:
Door deze best practices te volgen, versterk je de betrouwbaarheid van je e-mailcommunicatie en maximaliseer je de kansen dat je berichten daadwerkelijk gelezen worden door je doelgroep.
De strengere authenticatie-eisen gaan nu in. Controleer daarom zeker punt 1 uit dit artikel. Merk je dat je authenticatie niet goed is opgezet, neem dan nu actie of contacteer ons indien je ondersteuning nodig hebt.
Laat ons je helpen om de inbox van je doelgroep te blijven bereiken, neem vandaag nog contact op.