Nieuws en tips

Nonprofit? Ontdek hoe 4 technologieën helpen bij fondsenwerving

Geschreven door Admin | May 20, 2021 10:00:00 PM

In april hield onze zaakvoerder een boeiende interactieve webinar met 30 vzw’s. We hadden het met hen over fondsenwerving en meer bepaald; hoe technologie de komende jaren kan helpen om die fondsenwerving een boost te geven.

Op deze pagina:

In deze blogpost ontdek je de belangrijkste bevindingen, of herbekijk de webinar hier.

 

Fondsen werven: de moeite waard?

Uit navraag bij de deelnemers van deze webinar bleek dat het gros van de fondsen uit donaties komt. Het fundraisers forum geeft een overzicht van de organisaties die vandaag het meeste geld ophalen uit fondsenwerving:

Ook voor de kleinere non-profits is het zeker de moeite waard om in te zetten op fondsenwerving. Wel zien we een soort dualiteit ontstaan inzake vrijgevigheid en donaties.

De grotere organisaties blijken namelijk een groei te kennen in giften en legaten van zo’n 8% (cijfers uit 2017). Bij kleinere organisaties ziet men echter een stabilisatie of zelfs achteruitgang.

De organisaties die heel sterk en professioneel inzetten op fondsenwerving gaan duidelijk lopen met het grootste deel van de koek. Meer nog; de 5 grootste organisaties halen meer dan 50% van alle donaties op. En dat dus voor meer dan 100.000 organisaties in onze non-profit sector.

Het geeft aan dat er duidelijk nood is aan professionalisering van de fondsenwerving binnen de kleinere non-profits. Fundraisers.be deelt een handige presentatie om hiermee van start te gaan.

Investeren in fondsenwerving?

Het Fundraising Institute Autralia heeft een interessante kijk op de vraag waarom kleinere organisaties het dan zo moeilijk hebben met fondsenwerving.

Vergelijk het met het ‘kip of het ei’ verhaal: kleine organisaties blijven zo ‘lean’ mogelijk werken en minimaliseren de uitgaven in technologie. Dat doen ze omdat ze zoveel mogelijk van de budgetten willen besteden aan hun werking en doelen.

Dat in tegenstelling tot grotere non-profit organisaties die net wel middelen investeren in technologie om de werking efficiënter te maken en de fondsenwerving verder aan te trekken.

Impact van Covid

Covid heeft zeker gezorgd voor winnaars en verliezers. Uit de resultaten van de poll die we hielden bij het begin van deze webinar bleek dat voor een derde van de deelnemers het aantal giften gelijk bleef, een derde zag ze dalen en nog een derde zag ze net stijgen.

Ook hier zijn het die organisaties die hun fondsenwerving professioneel aanpakken en goed communiceren die het beter doen. Organisaties die nog niet ver staan inzake digitalisering doen het slechter. Dat blijkt ook uit onderzoek van SalesForce.

Covid zorgde er ook voor dat de verschillende donatieplatformen aan populariteit wonnen. Mensen doneren dus minder rechtstreeks maar vinden wel beter hun weg naar verschillende platformen die we in een volgend hoofdstuk bespreken.

Opvallend is wel dat 64% liever rechtstreeks doneert aan een organisatie, in plaats van via een van deze platformen. Ook doen ze dat het liefst aan een erkend doel, de fiscale aftrekbaarheid blijft belangrijk.

Uit onderzoek blijkt ook dat de waardering van donateuren licht negatief is. Daarmee bedoelt men dat er wel gedoneerd wordt, maar dat men eigenlijk meer terug verwacht. Vragen die we meer en meer zien zijn: welke projecten doen jullie precies, hoe verloopt de interne werking in jullie organisatie? Covid zorgt dus dat het engagement stijgt, wat eigenlijk een opportuniteit is voor organisaties om aan die vragen tegemoet te komen en meer transparantie te bieden om zo te komen tot meer betrokken donateurs.

Microsoft voor non-profits

Investeren in technologie voor het donateuren beheer hoeft niet altijd duur te zijn. Microsoft heeft bijvoorbeeld een enorm engagement naar non-profits toe. Zij bieden hun software aan sterk verminderde tarieven – en soms zelfs gratis – aan organisaties met een sociaal oogmerk. Belgische organisaties kunnen van dit donatieprogramma genieten via SOCIALware.

Microsoft heeft bijvoorbeeld haar volledige ERP bijgewerkt om efficiënter te zijn voor non-profits. Je krijgt dan makkelijker inzichten in wat mensen doneren, wanneer ze doneren en veel meer dan dat. Deze data stelt jou in staat om betere beslissingen te nemen op basis van het gedrag van je donateuren en zo je inspanningen slimmer te spreiden.

Ook zijn er verschillende Power Apps gemaakt op maat van non-profits. Dit zijn handige applicaties waarmee bijvoorbeeld onkosten of tijdsregistraties makkelijk beheerd kunnen worden.

Enkele interessante bronnen zijn:

Als Microsoft en SOCIALware partner kan Techne jou ondersteunen bij het selecteren van de juiste licenties én het integreren van de technologie in jouw organisatie.

4 technologieën met impact

Go virtual or go …

De kranten kopten het deze week nog: ‘Stickerverkoop Rode Kruis haalt slechts helft van normale opbrengst’. Covid zorgde voor hen en vele andere organisaties voor een spreekwoordelijke aderlating op het vlak van donaties.

Sommige organisaties kiezen daarom voor virtuele events, bijvoorbeeld voor een virtuele meet-and-greet met medewerkers. Het biedt een manier om toch (in een virtuele wereld) in contact te komen met donateurs en events, quizes, veilingen of zelfs virtuele challenges te houden.

Hoewel de technologie hiervoor voor handen is, zien we hier bij onze nonprofit klanten nog weinig initiatieven rond. Hier liggen dus zeker opportuniteiten.


Voorbeeld van een virtuele challenge die live gevolgd kon worden. Via een qr code konden tijdens de challenge donaties ontvangen worden.

Social rules the world

Donatieknoppen zijn nu ook beschikbaar op bijvoorbeeld Facebook en Instragram. Ook andere social media platformen kunnen perfect ingezet worden om met potentiële donateuren in contact te komen. Walter deelde tijdens de webinar een voorbeeld case waarin hij met 1 eenvoudige actie €15000 ophaalde voor een goed doel (Herbeluister het fragment hier). Twitter kan dan weer naar PR en media toe een interessant kanaal zijn en social media kanalen lenen er zich natuurlijk perfect toe om creatieve acties en challenges op te zetten om een heel grote doelgroep in beweging te brengen.

Platformen en abonnementen

Er zijn vandaag verschillende technologieën waarmee je vandaag als nonproft makkelijk donaties kan ontvangen. Denk aan Koalect, iRaiser en Donorbox. Een belangrijke overweging die je hierbij moet maken is dat recurrente – maandelijkse – donaties vaak interessanter zijn dan eenmalige stortingen. Vanuit een financieel standpunt en naar budgettering toe is het interessanter voor jou als organisatie en door een klein maandelijks bedrag te vragen is ook voor de donateur de kost gespreid. Daardoor blijft die vaak veel langer aan dezelfde organisatie doneren. Focus daarom op abonnementen.

Zoals we in een eerder hoofdstuk reeds aanhaalden; 64% van de mensen doneert liever rechtstreeks aan een organisatie, in plaats van via een extern platform. Kies daarom voor een oplossing die netjes integreert met je eigen website en branding, wat het voor de donateur transparanter maakt dat z’n gift effectief naar jouw organisatie gaat.

Mobiel

Een volgende trend, waarin andere landen nog voorop lopen ten opzichte van België: Mobiel. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone op zak. Door het gebruik van een qr code bijvoorbeeld maak je de brug van offline naar online en maak je het voor mensen makkelijk om een donatie te doen vanaf hun smartphone. Het opzetten van zo’n actie is enorm eenvoud te doen via Payconiq.

Werk je vandaag dus nog met standaard overschrijvingsformulieren? Dan is dit een quick win.

Data has a better idea

Er is vandaag heel wat data over je donateurs beschikbaar. Zijn het voornamelijk mannen of vrouwen? Zijn ze gepensioneerd of spreek je net jonge mensen aan? Wanneer doneren zij en hoeveel doneren zij? Data has a better idea!

Power BI en Tableau zijn tools waarmee je deze data inzichtelijk kan maken. Via een tool als zapier kan je dan weer data tussen verschillende tools gaan koppelen.

Daardoor kan je je boodschap gaan personaliseren en zelfs (deels) automatiseren. Hoe krachtig zou het voor je zijn mocht je bijvoorbeeld een mailtje kunnen sturen naar Walter met de boodschap ‘Walter, ik zie dat je vorig jaar 100€ gedoneerd hebt aan onze organisatie. Wil je dat dit jaar opnieuw doen?’

You don’t have to be great to start, but you have to start to be great

Wil je meer halen uit fondsenwerving? Start dan vandaag.
Zoals Zig Ziglar zei; “You don’t have to be great to start, but you have to start to be great”.
Ongeacht het niveau van je fondsenwerving vandaag zijn er ongetwijfeld stappen die je vandaag kan nemen om het nog beter te doen. Met de tips in dit artikel en de webinar hopen we jou daarmee alvast op weg te helpen.

Wil je graag eens sparren met ons? Plan een virtuele koffie in via het formulier onderaan deze pagina. We delen graag onze inzichten met jou.