Nieuws en tips

Hoe bedrijven en organisaties tot 30% besparen op hun telecom factuur

Geschreven door Admin | May 3, 2021 10:00:00 PM

Betaalt je organisatie teveel voor telecom? Of vraag je je af welke telecom operator of aanbod vandaag het meest geschikt is? Vorige week gaf onze zaakvoerder Walter Van Hecke een boeiende webinar waarin hij het Belgische telecom landschap evalueerde en een antwoord gaf op de meest prangende vraag: hoe kunnen bedrijven en organisaties vandaag tot 30% besparen om hun telecom factuur?

Op deze pagina:

Betaalt jouw bedrijf of organisatie teveel voor telecom? Of vraag je je af welke telecom operator of aanbod vandaag het meest geschikt is? Vorige week gaf onze zaakvoerder Walter Van Hecke een boeiende webinar waarin hij het Belgische telecom landschap evalueerde en een antwoord gaf op de meest prangende vraag: hoe kunnen bedrijven en organisaties vandaag tot 30% besparen om hun telecom factuur?

 

 

Heb je geen tijd om de opname te herbekijken maar ben je wel benieuwd naar de inhoud van deze webinar, lees dan hieronder verder.

Het telecom landschap vandaag

Het telecom landschap is de laatste 10 jaar enorm geëvolueerd. Waar we in 2011 een handvol telecom operatoren kenden is het aanbod vandaag ongelofelijk groot. We hebben getracht een overzicht te maken met alle logo’s maar dat bleek al snel onbegonnen werk; vandaag zijn er maar liefst 368 operatoren erkend door het BIPT – het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie.

Opvallend is dat; ondanks dat er vandaag 368 operatoren zijn, België nog steeds het duurste telecom land is van Europa. Dat komt doordat van de 368 telecom operatoren vandaag nog steeds 3 spelers het overgrote marktaandeel in handen hebben; Proximus, Orange en Telenet. Zij bepalen quasi de prijzen in de markt. Andere spelers zoals Destiny, dat gebruik maakt van de Proximus diensten, positioneren zich daar net onder. Gemiddeld betalen we als Belg 87% meer dan de gemiddelde Europeaan voor onze telecom oplossing. Bijna het dubbele dus.

De grote spelers hebben dus ondanks de groeiende concurrentie hun machtspositie goed weten te behouden. Mergers en acquisities hebben daar mede voor gezorgd: Proximus heeft zijn leiderspositie heel sterk verankerd door de overname van Mobile Vikings, Telenet heeft Base overgenomen (Telenet Mobile), Orange is het Mobistar van vroeger.

De telecom behoeften vandaag

De grote spelers zijn dan wel hetzelfde gebleven, maar de telecom behoefte is wel sterk veranderd:

2019

  • Snel en stabiel internet op kantoor
  • Lokale telefooncentrale om de inkomende oproepen intern door te schakelen naar de vaste posten
  • Uitgaande oproepen via de vaste of mobiele telefoon
  • Video gesprekken – wordt nog niet veel gebruikt
  • 1Gb aan mobiele data

2021

  • Iedereen thuis snel en stabiel internet
  • Cloud telefooncentrale om de inkomende oproepen te kunnen doorschakelen naar alle mogelijke extensies
  • Uitgaande oproepen via softphone of gsm
  • Video gesprekken worden alle dagen gebruikt
  • Integraties tussen Teams en telefonie
  • 5Gb aan mobiele data
  • All-in-one oplossingen voor de medewerkers
  • Eén platform voor alles

Covid heeft hier natuurlijk een grote impact gehad: mensen die van thuis uit werken hebben nu ook daar nood aan een snelle en stabiele internetverbinding. Videomeetings en kinderen die ook van thuis uit les volgen (of online gamen) vergroten alleen maar die nood.

Eén van de meest gestelde vragen die wij vandaag krijgen is ook de integratie van Microsoft Teams en telefonie’: “Mijn medewerkers leven in Teams, hoe kunnen wij nu ook onze telefonie integreren in Teams zodat we geen andere softphone applicatie meer hoeven te gebruiken op onze smartphones?”.

De vreemde eenden in de bijt

Interessant om te weten is dat – ondanks dat deze spelers lang buiten de markt werden gehouden – ook Zoom, Microsoft, Messagebird en Twilio nu erkend zijn als telecom providers in België.

Om dit mogelijk te maken heeft Microsoft zich de laatste jaren flexibeler opgesteld. Waar het bedrijf vroeger alles wou aanbieden – zowel de telefoonnummers als gesprekken – hebben zij nu een ‘tussenstap’ ingebouwd. Wil een Microsoft klant met Teams gaan bellen, dan adviseren zij om de telefoonlijn bij bijvoorbeeld Proximus te behouden. De Proximus centrale wordt met Teams verbonden en de communicatie verloopt via Proximus. Proximus verdient dus nog steeds op de gesprekken, die je perfect kan voeren via Teams.

Op deze manier is het een win-win-win situatie: als organisatie heb je een ‘unified communication’ ervaring, Microsoft weet je nog meer te verankeren in hun ecosysteem en ook de bestaande telecom operatoren blijven eraan verdienen.

De operatoren vandaag

Techne is partner van verschillende operatoren. Daardoor hebben we een goed beeld van de pro’s en contra’s van de grote spelers. We geven je graag een overzicht mee.

Telenet business

Pro’s: Telenet is ongetwijfeld de sterkste speler inzake connectiviteit in Vlaanderen. Ze hebben een ongelofelijk goede capaciteit en connectiviteit. Laatst communiceerden zij nog de Gigabit verbinding. Voor minder dan 300€ kan je zo’n verbinding hebben op kantoor. Prijs/kwaliteit is Telenet zeer goed. Er zijn ook interessante bundels voor heel kleine KMO’s (tot 10 medewerkers).

Contra’s: Telenet biedt integratie met mobiele telefonie maar onze ervaring als partner is dat dat vandaag nog niet op punt staat. Voor Brusselse bedrijven is het ook vaak moeilijk om aan te sluiten op Telenet.

Orange Business

Pro’s: Orange gaat heel hard de markt op om een groter marktaandeel te winnen. Zij hebben daarvoor heel wat bundels uitgewerkt en zijn erg flexibel. Orange is zeker een speler om in de gaten te houden en je bestaande leverancier te challengen.

Contra’s: Qua connectiviteit moet Orange onderdoen voor Telenet. Orange heeft minder interessante bundels voor de kleine KMO en als partner merken we dat ze hun beloftes nog niet altijd kunnen waarmaken, waardoor de oplevering soms te wensen over laat of er vertraging opgelopen wordt.

Destiny

Pro’s: Destiny heeft heel interessante bundels voor organisaties die gebruik willen maken van FMU – Fixed Mobile Unification (het gebruik van je vast nummer op je gsm en omgekeerd, wat zeer populair is bij organisaties die veel mobiele medewerkers hebben). Destiny heeft ook verschillende integraties beschikbaar met bijvoorbeeld Salesforce en Dynamics. In grote lijnen biedt Destiny dezelfde mogelijkheden als Proximus, maar dan iets goedkoper.

Contra’s: Ook Destiny verliest het qua snelheid van Telenet. Doordat Destiny zowel de grootste klant van Proximus is als een van de grootste concurrenten, hebben we als integrator toch wat complicaties gemerkt qua oplevering. Een belangrijk aandachtspunt is de verplichting om als Destiny klant ook je internetlijn bij hen af te nemen. Ofwel doe je je oude lijn weg (en heb je wanneer je van Telenet komt wat minder bandbreedte) ofwel zet je deze tweede lijn redundant op.

Proximus

Pro’s: Proximus is marktleider in België en heeft het meest uitgebreide portfolio. Zijn heel uitgebreide SLA’s (Service Level Agreements) belangrijk voor jou, dan zit je bij Proximus goed want zij kunnen erg veel garanties bieden. Eén van onze klanten, een call center, kiest om die reden om het Explore netwerk (beveiligd netwerk) van Proximus.

Contra’s: De business producten veranderen snel en zijn complex, daarom rekenen zij voor de technical presales voornamelijk op hun partners. Proximus is een erg grote organisatie en is erg sales driven waardoor je als kleine KMO minder leverage hebt dan grotere organisaties. We hebben in de praktijk ook gemerkt dat accountmanagers vaak te weinig meedenken met jou als organisatie en dus niet zullen voorstellen om bepaalde producten (zoals ongebruikte ISDN of PSTN lijnen) te schrappen wanneer dat opportuun is. Door analyse van de telecom factuur van een klant wisten we zo tot 600€ per maand te besparen, hoewel zij jaarlijks bezoek kregen van hun accountmanager. Ook de facturen van Proximus zijn vaak onnodig complex waardoor je zulke zaken niet altijd zelf opmerkt.

Allocloud

Pro’s: Allocloud is een van de gereputeerde VoIP spelers in België. Het voordeel is dat zij vaak scherpe prijzen kunnen aanbieden en ze bieden naast FMU (Fixed Mobile Unification) ook tal van integraties.

Contra’s: Allocloud biedt geen connectiviteit aan.

Microsoft Teams – de unifier

Microsoft Teams is jou ongetwijfeld gekend. Het is de opvolger van Skype en is uitgebouwd tot dé hub voor samenwerking tussen Teams waarin je kan bellen, chatten, documenten delen en veel meer. Wil je graag meer weten over de mogelijkheden van teams, bekijk dan zeker: Teams, de tool om efficiënt samen te werken vanop afstand.

Doordat Teams bij steeds meer mensen dé applicatie is waarin zij dagelijks samenwerken, groeit ook de vraag om telefonie te integreren in Microsoft Teams.

Daarvoor heb je 3 zaken nodig:

  • Microsoft licenties: Business Voice of Voice system. Deze heb je nodig bovenop je bestaande Business Premium of Enterprise abonnement
  • Voice kanalen – deze neem je af bij je telecom provider
  • Session Border Controller (SBC) – afhankelijk van de grootte van je organisatie kan je deze zelf voorzien (bijvoorbeeld met Audiocodes) of deze voorzien via je telecom operator

Een eerste vraag die we vaak krijgen is: ‘is Teams telefonie dan goedkoper’? We hebben hier onderzoek naar gedaan en  verschillende simulaties uitgewerkt. Daaruit blijkt dat we vaak voor dezelfde prijs een integratie met Teams kunnen opzetten en in sommige gevallen zelfs een kostenbesparing behalen. 30% besparen én volledig integreren met Teams is echter vaak niet mogelijk omdat de Business Voice of Voice system bijvoorbeeld wel een verplichte extra kost is.

Verder in deze blogpost vertellen we je wel hoe je dan tot 30% kan besparen op je telecom factuur.

Teams readiness track

We krijgen nog heel wat andere vragen van organisaties die hun telefonie willen integreren met Teams.

  • Is mijn netwerk klaar?
  • Hoe de interoperabiliteit tussen Skype en Teams uitvoeren?
  • Heb ik de juiste licenties?
  • Kan ik nog steeds hetzelfde doen als met mijn bestaande PBX?
  • Hoe zit het met mijn centrale instellingen?
  • Kan ik bepaalde functies van Microsoft Teams beperken?
  • Wat zijn de verschillende stappen bij het migreren naar Teams?

Daarom hebben we de Teams Readiness Track in het leven geroepen. Hierbij werkt Techne een ‘Teams Readiness Scan’ uit voor je organisatie, begeleiden we inzake goed gebruik, werken we migratie scenario’s uit, ondersteunen we in gebruik, meten we de adoptie en bieden we training sessies voor eindgebruikers.

Neem zeker contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Hoe tot 30% besparen op je telefonie

En dan nu het gedeelte waar je ongetwijfeld het meest naar uitkeek; onze tips om tot 30% te besparen op je telefonie!

  • De beste tip die we jou kunnen geven is te onderhandelen met je huidige leverancier, zeker met de traditionele spelers. (Cloud spelers als Allocloud hanteren vaak al heel scherpe prijzen). Herinner je dat de Belgische markt 87% duurder is ten opzichte van het gemiddelde in Europa, wat vaak onderhandelingsruimte biedt.
    Door het aanbod van 2 leveranciers tegen mekaar uit te spelen hebben wij voor een bepaalde klant met een productieomgeving bijvoorbeeld telenet fiber en proximus explore tegen mekaar uitgespeeld en zo 40% korting gerealiseerd.
    Belangrijke kanttekening: Verwacht ook geen 40% korting op bijvoorbeeld een Business Fiber van Telenet, waarbij zij al de beste prijs/kwaliteit verhouding bieden
  • Bundel waar mogelijk. Je telecom operator streeft een zo hoog mogelijke gemiddelde dealwaarde na. Hoe meer diensten je bundelt bij 1 operator, hoe meer jij doorgaans kan afdingen aan de prijs.
  • Meet je huidig gebruik wanneer je met een traditionele telecom operator werkt. Wanneer je ongebruikte belminuten of ISDN & PSTN lijnen hebt wordt dat doorgaans niet gemeld door je leverancier, je zal dit zelf moeten opvolgen. Vraag bijvoorbeeld ook een meer gedetailleerde factuur op om deze grondiger te bekijken.
  • Heb je je eigen PBX nog nodig? Vandaag zijn we steeds meer voorstander om deze in de cloud af te nemen. Enkel voor grote organisaties met een groot volume is het interessanter om niet te huren maar een eigen hosted VoIP centrale op te zetten.
  • Laat je begeleiden. Bij Techne zijn we hier dagelijks mee bezig en hebben we ook een adviseur die uit de telecom wereld komt. Daardoor kunnen we jou begeleiden doorheen het traject en kosten helpen besparen.

“You don’t have to be great to start, but you have to start to be great”

We kunnen het niet beter zeggen dan met deze quote van Zig Ziglar: You don’t have to be great to start, but you have to start to be great.

Door je telecom facturen vandaag grondig onder de loep te nemen en je huidige noden af te toetsen met de mogelijkheden in de markt kan je efficiënter en goedkoper werken. Wij helpen je daar graag bij.

Stel deze belangrijke beslissing niet uit en contacteer ons vandaag, we helpen je graag op weg.