Ontdek in deze tutorial hoe je enquêtes kan opmaken en de reacties op die enquête automatisch kan weergeven in Power BI met overzichtelijke dashboards.
Op deze pagina:
Office 365 bevat vandaag meer dan 20 apps om efficiënter te werken. We bespraken de mogelijkheden van deze apps al in een webinar, die je hier kan herbekijken. Hoewel al deze tools steeds gebruikvriendelijker worden krijgen we nog vaak de vraag welke tool wanneer gebruikt moet worden, hoe ze geïntegreerd worden en hoe je precies van start gaat.
In deze tutorial bekijken we een praktijkvoorbeeld dat ongetwijfeld ook voor jou nuttig kan zijn. We gaan een enquête opmaken en de reacties op die enquête automatisch weergeven in een overzichtelijk dashboard. Hiervoor zetten we een integratie op tussen Forms en Power BI dankzij Flow .
Het aanmaken van een survey, quiz of formulier is erg eenvoudig met Microsoft Forms.
Voor dit voorbeeld maken we een evaluatieformulier voor onze infosessie rond Microsoft Teams.
De reacties op je form worden automatisch bewaard in Microsoft Forms. Klik op de betreffende form en ga naar het tabblad ‘antwoorden’.
Hoewel je antwoorden in forms netjes weergegeven worden, zijn de mogelijkheden om deze te visualiseren en snel te analyseren beperkt. Daarom gaan we Microsoft Flow gebruiken om de antwoorden op te halen en ze vervolgens te importeren in PowerBI.
Nu de gegevensset bebschikbaar is in Power BI kunnen we de Flow verder afwerken.
Je flow is af. Van zodra de eerste reacties op je Form binnen zijn kan je deze visualiseren in een PowerBI dashboard
Het grote voordeel van rapporten in PowerBI is dat je data visueel kan weergeven. Het rapport is ook dynamisch, zodat je nog sneller tot nuttige inzichten komt – zeker wanneer je een grote hoeveelheid data visualiseert biedt dit een voordeel ten opzichte van rapporten in bijvoorbeeld Excel.
In mijn geval is het bijvoorbeeld interessant om te bekijken wat de relatie is tussen de kennis die deelnemers aan onze Teams infosessie vooraf reeds hadden en de score die zij geven.
Op basis van die info kunnen we bijvoorbeeld besluiten om een extra sessie of workshop te organiseren voor ‘gevorderde’ Teams gebruikers. Of een afzonderlijke sessie voor beginners, waarin we net meer aandacht besteden aan de basiszaken.
Vragen met betrekking tot deze blogpost? Vragen over Forms, Flow of Power BI? Stel ze via mail: info@techne.be.