Digitale transformatie: 8 basisvoorwaarden om je organisatie klaar te maken voor de toekomst

  • Home
  • /
  • Nieuws en tips
  • /
  • Digitale transformatie: 8 basisvoorwaarden om je organisatie klaar te maken voor de toekomst
DELEN

De digitale revolutie

Iedereen is er zeker en vast bekend mee – de industriële revolutie van de 19e eeuw. De overgang van handwerk naar machines. Een wereldwijde ontwikkeling, waarbij bedrijven simpelweg niet achter kónden blijven. Deed een bedrijf dat wel, dan raakte het al snel achterop voor wat betreft schaalgrootte en concurrerend vermogen.

Een soortgelijke ontwikkeling doet zich vandaag de dag voor. Technologische vooruitgang lijkt sneller te gaan dan ooit. Fabrieken zaten nog nooit zó vol met sensoren, computerchips en andere technologische snufjes. Slimme software voorspelt wanneer machines het begeven, vér voor de eerste fysieke schade waarneembaar is. Doorlopend wordt er door bedrijven data verzameld, steeds meer en steeds sneller. En nu al voeren robots bepaalde handelingen met een grotere precisie uit dan mensen ooit zouden kunnen. Vergis je niet: de digitale revolutie is al geruime tijd aan de gang.

De leiders van deze nieuwe revolutie hebben veel gemeen – het zijn bedrijven die zich bezighouden met zaken zoals kunstmatige intelligentie en het internet der dingen. Die zich focussen op het ontwikkelen van nieuwe robotica en software. Die geen kans onbenut laten om méér en méér data te verzamelen, en die deze data vervolgens inzetten om efficiënter en daarmee goedkoper te werken. Maar ook om nieuwe uitdagingen aan te gaan en nieuwe oplossingen te zoeken voor oude problemen.

Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf zich bij deze voorlopers gaat scharen? Lees verder, en ontdek de 8 basisvoorwaarden waarmee je jouw bedrijf digital-proof maakt. Zodat je kan profiteren van alle voordelen die hierbij komen kijken.

Digitale transformatie – 8 basisvoorwaarden

De 8 basisvoorwaarden versterken elkaar. Hoe meer je er hanteert, des te meer voordelen op het gebied van efficiëntie en innovatie je hieruit haalt. Leer ze daarom allemaal goed kennen, en gebruik ze in je voordeel.

Heroverweeg je businessmodel

De markt evolueert continu. Webshops winnen al jaren terrein op de lokale winkelier, die z’n omzet gestaag ziet teruglopen. Technologie maakte het mogelijk dat eender wie zonder grote investeringen een webshop kon beginnen. De markt was opengebroken en wie dacht dat het niet zo’n vaart zou lopen ziet vandaag wellicht de concurrentie ver voor zich uit. Maar vandaag zijn het de webshop eigenaars die zich in het haar krabben.

Amazon, na Apple het meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf ter wereld, lijkt zich namelijk volop op de Belgische en Nederlandse markt te gaan storten. In Amerika gaat nu al 44 cent van elke uitgegeven dollar in de e-commerce naar Amazon. Daarnaast zette het bedrijf ook de Amerikaanse autobranche in rep en roer, toen het aankondigde tweedehandswagens via het online platform te gaan verkopen. Het is dus een bedrijf van ongekende omvang, dat zich onderscheidt door slimme technologie te gebruiken om de klantervaring te verbeteren en de kosten te drukken. Als het bedrijf in België en Nederland voor dezelfde disruptie gaat zorgen zullen heel wat webshops het moeilijk krijgen. Heb je zelf een webshop dan ga je best aan de slag. Sendcloud schreef een goed artikel met enkele tips.

De eerste basisvoorwaarde voor digitale transformatie is daarom dat je niet bang moet zijn om je bedrijfsvoering eens stevig door te lichten. Een bedrijf dat maar langzaam verandert kan bedrijven die hun bedrijfsmodel heruitvinden op den duur niet langer bijbenen. En dat ga je merken.

Verlies het dus niet van concurrenten die wél flexibiliteit tonen, en hou je bedrijfsmodel eens goed tegen het licht. Vertrouw niet te veel op het oude, maar kijk met een frisse blik naar je organisatie en de toekomst. Door je businessmodel opnieuw uit te vinden heb je nét dat ene streepje voor op de concurrentie.

Onthoud dat de klant koning blijft

De digitale revolutie brengt vele gemakken met zich mee, zowel voor klanten als bedrijven. Ze kan echter ook onverwachte neveneffecten met zich meebrengen. Volgens een onderzoek van het Britse technologiebedrijf Yonder Digital Group ervaren steeds meer mensen een gebrek aan menselijk contact in hun interacties met bedrijven en instanties. Dit is niet verwonderlijk – steeds meer organisaties hebben het contact met hun klanten grotendeels geautomatiseerd. Mail na mail vliegt de deur uit – zonder dat er ook maar iemand bij komt kijken.

digitalisering

Hoe zit dit voor jou? Wat is de invloed van automatisering op de bedrijfsvoering? En beïnvloedt dit de wijze waarop mensen je bedrijf zien? Zijn je systemen wel ‘mensvriendelijk’ genoeg? En kan je je systemen op een gemakkelijke manier aanpassen? Stel jezelf eens zulke vragen. Want het kan zomaar zijn dat je bedrijf door technologie efficiënter en goedkoper kan werken, terwijl diezelfde technologie klanten doet wegrennen.

De tweede basisvoorwaarde voor digitale transformatie is dan ook dat je moet onthouden dat de klant, ook in de toekomst, koning blijft. Gebruiksgemak, zowel voor klanten als  medewerkers, blijft voorop staan. Het is dus geen luxe, maar eerder een vereiste dat je IT-systemen gemakkelijk te hanteren en aan te passen zijn. Het maakt dat je snel en effectief kan inspelen op veranderingen in de omgeving en de veranderende behoefte van de consument – en dit komt je bedrijf ten goede.

Verdiep je in de laatste technologische ontwikkelingen

Het maakt niet uit wat voor bedrijf je leidt – software heeft een grote invloed op je bedrijfsvoering. In de digitale revolutie is het op de juiste manier inzetten van de juiste software van levensbelang om competitief te kunnen blijven. Denk bijvoorbeeld eens terug aan het huren van films.

Nog geen tien jaar geleden gingen veel mensen nog regelmatig langs de videotheek. Even een film huren, die thuis kijken en weer terugbrengen. Tegenwoordig is dit ondenkbaar. Diverse technologische ontwikkelingen hebben hieraan bijgedragen: internetverbindingen zijn tegenwoordig sneller dan ooit, films en entertainment zijn digitaal beschikbaar via streaming en zelfs al zou je nog een dvd willen huren (of kopen): dan bestel je die toch gewoon online?

Het bedrijf dat het beste op deze ontwikkelingen wist in te spelen, en daar nog steeds de vruchten van plukt, is natuurlijk Netflix. Netflix was in een vroeg stadium al goed op de hoogte van de technologische ontwikkelingen die eraan zaten te komen. En toen het eenmaal zover was wist het bedrijf hier vervolgens snel op in te spelen.

De derde basisvoorwaarde voor digitale transformatie is dus dat je je dient te verdiepen in de laatste technologische ontwikkelingen. Hiermee bedoelen we niet alleen het volgen van technologiebeurzen of het op tijd aanschaffen van de nieuwste software. Het is namelijk ook belangrijk dat iedereen in je bedrijf, wat hun positie ook is, kennis heeft van de software die zij in hun dagelijkse werk tegenkomen.

Dit betekent dus dat niet alleen jijzelf, maar ook je medewerkers, regelmatig technische trainingen dienen te volgen. Zodatje mensen niet alleen met technologie kunnen werken, maar ook écht begrijpen hoe iets werkt. Het betekent verder ook dat je met je medewerkers in gesprek moet gaan. Organiseer bijvoorbeeld bijeenkomsten waarin je technologische ontwikkelingen en hun impact op uw bedrijfstak met de medewerkers bespreekt. Zo raakt iedereen binnen het bedrijf stukje bij beetje doordrongen van kennis op technologisch vlak en kunnen zij op hun beurt hun kennis delen.

Maak handig gebruik van nieuwe financieringsmodellen

De digitale revolutie brengt, zoals elke industriële ontwikkeling voor haar, nieuwe financieringsmodellen met zich mee. Denk hierbij aan financiering in de breedste zin van het woord. Klanten kopen geen cd’s of dvd’s meer. In plaats daarvan abonneren zij zich op een dienst die hen in staat stelt waar en wanneer te kijken of te luisteren wat ze willen. Hier komt geen fysieke transactie meer bij kijken. In ruil daarvoor wordt de dienstverlening die zij ontvangen doorlopend bijgewerkt.

Investeerders financieren tegenwoordig ook op andere manieren dan voorheen. Crowdfunding is een bekend fenomeen, waarmee vele kleine beleggers samen een product tot werkelijkheid maken. Maar ook de grote, institutionele investeerders pakken het steeds vaker anders aan. Onderzoek van adviesbureau Greenwich Associates  laat zien dat zij zich steeds vaker door sociale media laten leiden – doet een bedrijf het daar goed, dan wordt dat vaak gezien als een voorbode voor winstgevendheid.

Een ander voorbeeld is de verhuur van kantoorpanden. Deze worden niet langer in zijn geheel verkocht of verhuurd, maar opgedeeld, met kleinere huurprijzen en meer verschillende huurders tot gevolg. Kantoorruimtes worden steeds vaker gedeeld door diverse kleinschalige bedrijven. Bedrijven ondersteunen en versterken elkaar steeds vaker onderling door het bieden van diensten in ruil voor andere diensten. Ook hier komt nog maar weinig geld aan te pas. En als er al geld aan te pas komt, dan is dat in de vorm van alternatieve betaalmiddelen. Bijvoorbeeld cryptogeld of andere alternatieve valuta, zoals de lokale munteenheid Rotter-Dam.

Als je je goed verdiept in de nieuwe financieringsmodellen die er op de markt zijn dan heb je de vierde basisvoorwaarde voor de digitale transformatie van je bedrijf goed onder de knie.

Data: ga er slimmer mee om…

Nieuwe technologieën maken het tegenwoordig mogelijk om gemakkelijker en grootschaliger dan ooit data te verzamelen en te analyseren. Denk hierbij aan gegevens over koopgedrag, werkprocessen, het onderhoud van machines of veranderingen in de wensen van de consument. In hoog tempo zijn steeds meer bedrijven zich de laatste jaren gaan richten op dataverzameling en data-analyse. Toch valt er, ook voor de bedrijven die hier al mee bezig zijn, vaak nog een wereld te winnen.

Het verzamelen en analyseren van data is één ding, het nuttig hiermee omgaan een tweede. De vijfde basisvoorwaarde om de digitale revolutie goed te doorstaan is dan ook het slimmer omgaan met data binnen uw bedrijf. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er niet slechts één losstaand team binnen je organisatie is dat zich bezighoudt met data. Is dit het geval, dan zullen de andere teams en organisatieonderdelen maar weinig meekrijgen van de datarevolutie.

Het is daarom beter om je data breed te delen, met verschillende teams binnen de organisatie. Gegevens over klantgedrag zijn bijvoorbeeld niet alleen van belang voor de marketingafdeling, maar ook voor het inkoopteam, accountmanagers en softwarebeheerders.

Wat je kan helpen om meer inzicht te krijgen in de verschillende manieren waarop data nuttig kan zijn is het organiseren van ‘datasessies’ binnen je bedrijf. Kies een bepaalde dataset uit, bijvoorbeeld een set van tijdstippen waarop klanten de meeste aankopen doen. Laat vervolgens medewerkers uit diverse organisatieonderdelen samen een blik op deze data werpen. Je zal versteld staan van de vele ‘nieuwe’ toepassingen van dezelfde soort data die je op deze manier ontdekt. Voeg hier ook data van andere bedrijven aan toe, en ontdek samen nieuwe manieren om competitief voordeel te behalen.

Data: …en ga er verantwoordelijk mee om

Goed, je gaat dus meer met je data doen. Zorg er dan wel voor dat je verantwoordelijk met deze gegevens omgaat. Deze zesde basisvoorwaarde is essentieel om ook in de toekomst mee te kunnen komen met de digitale revolutie.

Het vertrouwen van de consument is namelijk snel verloren. En het terugwinnen van dat vertrouwen gebeurt, op zijn zachts gezegd, niet zomaar. Neem bijvoorbeeld Facebook, een bedrijf dat de afgelopen tijd veel in het nieuws is gekomen door onzorgvuldig te zijn omgegaan met data. Naast miljoenen- en zelfs miljardenboetes is het bedrijf een flink deel van haar actieve gebruikers verloren doordat zij het vertrouwen van de consument geschaad heeft.

Het is daarom van belang te voorkomen dat onbevoegden toegang hebben tot gegevens van en over je klanten. Deze informatie, van kritiek belang voor de bedrijfsvoering, dient zo goed mogelijk beschermd te worden. Besteed daarom voldoende aandacht aan cybersecurity, risicomanagement en data-integriteit. We weten dat slechts weinig bedrijven hiervan wakker liggen maar zeker nu, met de strengere GDPR wetgeving, is dit niet iets dat achterwege mag blijven. Denk eraan, een goede beveiliging hoeft niet duur of lastig te implementeren te zijn. Wel is het van belang om een geïntegreerde, overkoepelende strategie op dit gebied te hebben. Zo weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet, en kan je tegelijkertijd je hele bedrijf bij de uitvoering ervan betrekken.

Blijf op zoek naar manieren om te innoveren

We hadden het er al eerder over: disruptie. Veel bedrijven steken veel geld, tijd en energie in het zoeken naar die éne heilige graal die hun bedrijfstak op zijn kop kan zetten. Vaak zonder succes. Onthoud daarom dat het vaak beter is om op zoek te gaan naar kleinere, meer incrementele manieren om te innoveren. Kleinere stappen zijn immers makkelijker te zetten – dit soort innovaties zijn goedkoper en gemakkelijker uit te testen. Onze zevende basisvoorwaarde is daarom om telkens op zoek te blijven naar nieuwe manieren om te innoveren.

Om dit te bereiken is het goed buiten de gebaande paden te treden. Neem contact op met je klanten (je gebruikers), de concurrentie en professionals uit andere sectoren. Dit kan je op het spoor brengen van iets waar je zelf nooit aan gedacht zou hebben. Gebruik verder ook de nieuwe technologieën in je voordeel. Door handig gebruik te maken van bijvoorbeeld open data en nieuwe productiemethoden kan je een nieuw product snel tot een prototype maken. Dit kan je vervolgens snel verspreiden onder een beperkte groep consumenten, voor je de beslissing maakt om iets breder te verspreiden of niet.

Plaats mensen boven machines

dilbert

Ondanks alle technologische ontwikkelingen, alle nieuwe software en alle nieuwe processen blijven mensen het belangrijkste kapitaal van uw bedrijf. Ook in de toekomst. Onze achtste en laatste basisvoorwaarde is daarom: onthoud dat mensen altijd boven machines staan.

Dit klinkt wellicht als een dooddoener. Het gebeurt echter steeds vaker dat bedrijven (te) veel vertrouwen leggen in hun computers en data. Eerder hadden wij het al over het verlies van menselijk contact, iets dat een grote weerslag kan hebben op zowel je klanten als je medewerkers. Maar het kan ook zo zijn dat je veel geld en tijd in het verbeteren van je digitale infrastructuur legt, terwijl de ontwikkeling van de medewerkers achterblijft. Dit gaat niet alleen ten koste van je medewerkers, maar uiteindelijk ook van de technologie zelf – je mensen zullen digitale ontwikkelingen immers in dat geval eerder als bedreiging dan als aanwinst ervaren.

Het is dus belangrijk om je te realiseren dat de digitale transformatie en de ontwikkeling van je medewerkers hand in hand dienen te gaan. Het een kan niet succesvol zijn zonder het ander. Stimuleer begrip onder de medewerkers over de veranderingen die plaatsvinden. Neem daarbij ook onze andere basisvoorwaarden als uitgangspunt. Door een geïntegreerde aanpak kan je de digitale revolutie de baas blijven. En zo goed voorbereid de toekomst tegemoet gaan.

Onze missie en visie

Bij Techne willen we klanten zoveel mogelijk helpen om de vruchten van de digitale revolutie te plukken. Concreet betekent dat dat we investeren in training van onze medewerkers, zodat zij mee zijn met de nieuwste technologische ontwikkelingen en opportuniteiten kunnen ontdekken bij klanten. We geven duidelijk advies in mensentaal en doen dat heel gericht en op maat. Daarom organiseren we ook geregeld infosessies en begeleiden we eindgebruikers ook bij de tools die zij gebruiken.

Dat vertaalt zich in onze missie en visie, die we wijd en breed uitdragen;

  • Onze visie: bijdragen tot de groei van gedreven organisaties & ieders potentieel ontketenen
  • Onze missie: we stemmen technologie af op de mensen. Ons werk verandert uw manier van werken

Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek om de mogelijkheden van digitalisering voor jouw organisatie te verkennen.