Nieuws en tips

Business Intelligence: waarom je het moet doen en welke tools wij gebruiken

Geschreven door Admin | Feb 23, 2021 11:00:00 PM

Business Intelligence is de sleutel tot een effectieve bedrijfsstrategie. Nu we over meer data dan ooit beschikken geeft BI unieke inzichten.

Op deze pagina:

We hebben vandaag meer gegevens over onze klanten en ons bedrijf als ooit tevoren. De data is er, je hoeft alleen maar te leren hoe je er voordeel uit kan halen. Dit is waarom business intelligence de sleutel is tot een effectieve moderne bedrijfsstrategie.

Waar je vroeger afhankelijk was van bijvoorbeeld Excel om data bij te houden zijn er vandaag verschillende snellere, meer interactieve oplossingen om al je statistieken, grafieken en cruciale KPI’s uit verschillende bronnen te raadplegen op eender wel apparaat, waar je ook bent.

Wat is Business Intelligence?

Business intelligence zijn de strategieën en technologieën die door bedrijven worden gebruikt om gegevens en bedrijfsinformatie te analyseren. Eenvoudiger gezegd: het stelt bedrijven in staat om meer te weten te komen over processen of trends die van invloed zijn op de prestaties, waarom dingen gebeuren, en wat waarschijnlijk in de toekomst zal gebeuren.

Een sleutelfactor bij business intelligence is technologie en de mogelijkheid om business intelligence dashboards te creëren. De juiste business intelligence (BI)-oplossingen zullen meer bruikbare gegevens onthullen, duidelijke inzichten bieden en de strategische besluitvorming vergemakkelijken.

Enkele voorbeelden

Enkele voorbeelden van inzichten en voordelen die business intelligence kan bieden:

Bedrijfsleiding

Geef het management een snel overzicht van de data die er voor hen toe doet. Visualiseer bijvoorbeeld de sales pijplijn, omzet, top klanten, lopende marketing acties en meer.

Operations

BI-tools kunnen niet alleen helpen budgetten bij te houden, maar ook visueel inzicht geven in financiële gegevens, project statussen, potentiële probleemgebieden en de algehele gezondheid van het bedrijf.

Verkoop

BI kan helpen de verkoop-KPI’s drastisch te verbeteren door de verkoopcyclus te visualiseren, conversiepercentages weer te geven, de pijplijn en totale omzet bij te houden en meer.

Marketing

Bekijk alle marketing KPI’s op één plek, zodat je de prestaties kan volgen waaronder conversies, kosten per lead, websiteverkeer en mailing campagnes.

Waarom is Business Intelligence belangrijk?

Betere en snellere inzichten halen uit al die data die binnen je organisatie beschikbaar is heeft heel wat voordelen. Het kan een concurrentievoordeel bieden omdat je sneller trends en opportuniteiten herkent, het kan je helpen je diensten of producten verbeteren en de productiviteit van je medewerkers verhogen.

Dankzij Business intelligence weet je in real time wat gebeurt, waarom het gebeurt en wat de toekomst nog zal brengen. Al die antwoorden zijn in een oogopslag beschikbaar.

Business Intelligence tools

Misschien gebruik je vandaag nog voornamelijk Excel voor je rapportage. Hoewel je met wat Excel kennis een behoorlijke spreadsheet kan opzetten, biedt een meer geavanceerde BI-tool toch belangrijke voordelen.

Met een business intelligence platform zoals Power BI of Databox hoef je gegevens niet meer handmatig te verzamelen en organiseren. Eens je de verschillende databronnen hebt geconnecteerd doen deze tools het werk voor jou: het bijhouden en rapporteren van relevante statistieken, het interpreteren van gegevens op een meer visuele, gemakkelijk te begrijpen manier en het verzamelen van alles in een strak dashboard dat kan worden gedeeld met je team, de bedrijfsleiding en andere belanghebbenden.

Microsoft Power BI

Gebruik je Microsoft 365, dan heb je ongetwijfeld al gehoord van Power BI. Met Power BI maak je makkelijk mooie visualisaties, tabellen en overzichten. Via de Office store kan je ook visualisaties van derden downloaden en er zijn zelfs volledige voorgedefinieerde dashboards beschikbaar.

Aangezien Power BI een Microsoft product is connecteer je probleemloos alle bekende Microsoft systemen zoals Dynamics 365, maar ook voor externe bronnen als Google Analytics en Salesforce zijn er connectoren beschikbaar.

Databox

Dankzij integraties met ActiveCampaign, Google Analytics, Facebook, LinkedIn, Instagram, CRM platformen en meer, brengt Databox populaire diensten samen in één interface. Databox bevat standaard heel wat voorgeconfigureerde rapportsjablonen, maar je kan uiteraard ook zelf aangepaste rapporten ontwerpen.

Met de rapportagetool kan je de KPI’s van campagnes bekijken, de voortgang controleren, het rendement van investeringen berekenen en meldingen ontvangen wanneer de meetwaarden buiten het opgegeven bereik vallen. Databox heeft natuurlijk een desktopversie, maar het geeft ook gegevens weer op mobiel en via apps zoals Slack.

Een voordeel van Databox ten opzichte van Power BI is dat het voor een leek nog gebruiksvriendelijker is. Je kan er ook gratis mee starten tot 3 data bronnen en dashboards. Geen excuses meer dus om niet nóg meer uit je data te halen!

Wil je graag ondersteuning bij deze tools, neem dan gerust contact met ons op.