Na enkele jaren ervaring met de cloud, realiseren zowel gebruikers als leveranciers zich dat enkele van de vaakst gehoorde mythes over cloud computing eenvoudigweg … niet waar zijn.
Op deze pagina:
Kleine en middelgrote bedrijven zijn de ruggengraat van de wereldwijde economie. Maar kan de cloud de ruggengraag zijn van de kleine bedrijven?
De mysterieuze cloud hangt boven kleine en middelgrote bedrijven en zorgt voor verwarring, zelfs angst, voor de toekomst van IT.
In deze blogpost ontkrachten we 5 van de vaakst gehoorde mythes over de cloud.
“De cloud is een gevaar voor de veiligheid van mijn onderneming”
- Ik wil niemand anders toegang geven tot mijn data
- Outsourcing betekent dat ik controle verlies over de veiligheid van mijn informatie
- Hackers kunnen makkelijker aan mijn data wanneer deze niet on site beheerd wordt
Wanneer u medewerkers of partners toegang geeft tot bedrijfsinformatie, loopt u altijd het risico dat er informatie gelekt wordt. Ondanks de risico’s, draaien onze ondernemingen op servers, opslag en netwerken. Hoe bescherm je dan de privacy van uw bedrijf en medewerkers in deze IT wereld?
Een vaak gehoorde misvatting is dat cloud een outsourcing betekent van alle diensten, van data opslag tot email. De oplossing voor vele bedrijven is echter een hybride cloud omgeving, waar de meest gevoelige informatie onsite bewaard wordt, in veilige, door het bedrijf beheerde datacenters. Minder gevoelige informatie als email, websites en CRM diensten worden uitbesteed aan PaaS of SaaS dienstverleners.
Bescherming van vertrouwelijke informatie is vitaal om het vertrouwen van klanten en zakenpartners te behouden. Langs websites, email, CRM VOIP telefoonsystemen, databases, software en harde schijven, vloeit dagelijks een stroom aan informatie die nodig is voor het korte én lange termijn succes van de organisatie.
Met zoveel digitale informatie, lopen we echter steeds het risico dat er data gelekt wordt, al dan niet kwaadwillig. Ook het verlies van data door bijvoorbeeld hardware falen kan de onderneming schaden. Desondanks kan het kiezen van de juiste cloud infrastructuur uw data beter beschermen dan voorheen.
Cloud diensten brengen de high end beveiligingssystemen, die ooit te kostelijk waren voor implementatie bij kleine bedrijven, toch binnen handbereik. Het enige wat u daarvoor hoeft te doen is de juiste leverancier kiezen om uw vertrouwelijke data aan toe te vertrouwen.
“Het is moeilijk de cloud te beheren”
- We werken al jaren op deze manier, waarom zouden we de dingen nu compliceren?
- Ik heb nauwelijks tijd om mijn bedrijf te managen, laat staan meerdere cloud providers.
- Met al deze verschillende partijen kost het teveel tijd om facturen en betalingen te beheren.
- Hoe moet ik al die paswoorden, gebruikersnamen en portals beheren?
Met de huidige innovaties in cloud-gebaseerde applicatie management, hoeft de cloud niet onveilig of hopeloos ingewikkeld te zijn. Geavanceerde cloud applicatie marktplaatsen bieden mogelijkheden als Single Sign On en een verenigde facturatie. Voor kleine en middelgrote organisaties kan dit een aanzienlijk tijdsvoordeel betekenen en een hoger gebruiksgemak.
Een API (application programming interface) is een set van programmeerinstructies die applicaties de mogelijkheid bieden om onderling data te delen. Bedrijven stellen vaak zulke API’s ter beschikking zodat applicaties van derden makkelijk toegang kunnen krijgen en waardevolle data als product- of gebruikersgegevens kunnen delen.
Bijvoorbeeld; een grote e-commerce site zou een API kunnen maken zodat websites makkelijker toegang hebben tot productinformatie. Op die manier kunnen ander websites dan gevuld worden met steeds up to date productinformatie en een link naar de website van de verkoper.
API’s zijn ook ideaal voor functies als SSO, waar gebruikers via één enkele portal toegang hebben tot verschillende applicaties. Er moet dus slechts 1 maal een gebruikersnaam en wachtwoord ingegeven worden.
“De cloud is te duur”
- Er is geen manier om de ROI van cloud diensten te meten.
- Wat zijn de echte investeringskosten op lange termijn?
- Als ik geld uitgeef, wil ik mijn eigen IT.
- Wanneer ik met meerdere leveranciers samenwerk, zal het dan uiteindelijk niet meer kosten dan wanneer ik hardware en applicaties intern zou beheren?
Een onderzoek van Forbes heeft uitgewezen dat cloud gebruikers tot 30% van de totale IT kosten kunnen besparen.
KMO’s kochten vroeger software en de bijbehorende licenties volgens de bulk aanbiedingen van de verkoper. Microsoft bijvoorbeeld, rekent kleine bedrijven 1 prijs voor de Office Home en Business suite. Kleine bedrijven betalen tot $279, ongeacht of ze 1 of alle gebundelde applicaties gebruiken.
Met de huidige cloud software aanbiedingen, kiezen bedrijven software diensten die ze effectief gebruiken. En met de nieuwste SaaS innovaties, zoals Dynamics CRM, Lync en Google’s Gmail webmail, kunnen bedrijven besparen op IT en toch het bereik, mogelijkheden en winst verhogen.
Hetzelfde is waar voor cloud hardware en data opslag huur. U betaalt enkel wat u gebruikt en hoeft geen rekening te houden met moeilijk te voorspellen kosten als onderhoud, energieverbruik, downtime, implementatie en training.
“De cloud gebruiken betekent inboeten op controle”
- Door de controle te geven aan service providers, verlies ik zelf de controle over mijn IT infrastructuur.
- We kunnen niet én onze IT processen uitbesteden én toch de beste dienstverlening naar onze klanten toe behouden.
- Mijn klanten zijn gewend aan de persoonlijke aanpak van onze medewerkers, geen onpersoonlijke mails of geautomatiseerde berichten.
De huidige cloud service providers bieden dezelfde controle over hun server- en software infrastructuur, het ziet er alleen anders uit. Bespreek met uw cloud leverancier disaster recovery, stabiliteit en beveiliging van de infrastructuur en eventueel extra noodoplossingen.
De nieuwe cloud infrastructuur verlost u en uw medewerkers van het intensieve proces van beheren, door eenvoudigere, gecentraliseerde management consoles en planningsprocessen. U hoeft geen geld te spenderen aan server hardware, onderhoud en support.
“Ik heb geen cloud applicaties nodig”
- Mijn huidige infrastructuur doet het prima.
- Onze IT beheerder zorgt voor alles.
- We zijn maar een kleine lokale onderneming, we hebben dus geen nood aan ingewikkelde IT
De technologie verandert snel. Kan u zich nog herinneren hoe uw kantoor er 10 jaar geleden uit zag? Uw mails checken op een smartphone was een uitzondering, net als draadloos internet en videoconferenties bijvoorbeeld.
Sommige bedrijven reageren trager op nieuwe technologieën dan andere, vaak geldt deze regel voor kleine bedrijven, die niet de tijd of middelen hebben om nieuwe systemen te implementeren. De reden dat sommige bedrijven niet overstappen op de cloud is echter eenvoudig: waarom veranderen terwijl de huidige systemen nog prima voldoen?
Door te verhuizen naar de cloud kan vrijwel elke onderneming de last van beveiliging en backups verlagen en toegang krijgen tot een heel gamma probleem-oplossende diensten of diensten die de productiviteit en samenwerking stimuleren.
Sommige zaakvoerders vragen zich wellicht nog steeds af: waarom overstappen naar cloud diensten, terwijl deze hetzelfde doen als traditionele IT producten? Hoewel het correct is dat cloud apps in grote lijnen de functies van de gekende on-premise oplossingen bevatten, biedt de cloud toch meer mogelijkheden dan de traditionele systemen.
Cloud applicaties bieden meestal een abonnementsformule voor SaaS diensten en verschillende edities die kunnen meegeschaald worden volgens de noden en kosten van de onderneming. De meeste toepassingen geven medewerkers ook de kans om te werken vanaf elk toestel, overal ter wereld, wat de flexibiliteit van de onderneming enorm verhoogt.
Veiligheid: Heel wat leveranciers van cloud diensten kunnen tegemoet komen aan al uw wensen met betrekking tot de veiligheid van uw data. U moet gewoon uw huiswerk doen.
Relaties: Cloud diensten en apps bieden u meer gemoedsrust en een betere ervaring voor uw klanten, netwerk en partners.
Management: Slimme leveranciers en API’s kunnen het beheren van applicaties in de cloud vereenvoudigen voor u en de eindgebruikers.
Kosten: Betaal voortaan alleen wat u effectief verbruikt. Niets meer, niets minder.
Toekomst: De cloud kan IT processen vereenvoudigen, productiviteit van klanten verbeteren en KMO’s helpen naar meer business en het ontdekken van nieuwe markten.
Wilt u dit artikel bewaren? Download als pdf